Los bericht bekijken
Oud 28 november 2002, 10:09   #41
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Inderdaad heeft Jan Van den Berge in andere onderwerpen al een heleboel interessante dingen over het Esperanto gezegd, en zoals Superstaaf zegt, zijn andere ideeën zijn totaal niet aan mij besteed, maar over Esperanto kan hij het wel goed uitleggen. Mijn visie over het Esperanto komt kort hierop neer:
Elk volk in de wereld heeft recht op een eigen staat, met eigen democratisch verkozen regering, met behoud van de eigen cultuur, en het dagelijkse leven geschiedt in de plaatselijke volkstaal (bij ons dus nederlands, of zelfs Vlaams). Al deze onafhankelijke volkeren/staten werken samen op economisch vlak, milieu, wetenschap,... 'tot meerdere glorie' van de gehele mensheid, dit op basis van gelijkheid tussen die volkeren/staten. Intern hanteren deze staten hun eigen voertaal, bij de onderlinge contacten hanteren ze een snel aan te leren, supergemakkelijke, neutrale en democratische kunsttaal zoals het Esperanto, zodat deze volkeren werkelijk op basis van gelijkheid communiceren.

Zo is mijn visie, en zoals ik eerder zei, die sluit min of meer aan bij uw 'links nationalisme'.

En hierbij wil ik voor eens en altijd duidelijk stellen dat het Esperanto helemaal niet de volkstalen wil vervangen, maar net BEHOUDEN, en dat kan alleen als er een NEUTRALE HULPTAAL wordt ingevoerd. Het is een hardnekkig standhoudend idee bij niet-esperantisten dat zij denken dat Esperanto op termijn alle talen wil vervangen. Als u de krantenberichten van de laatste paar jaren over de status van het Nederlands in Belgie en Europa er op naslaat zal u zien dat de Esperantobeweging net een van de grote voorvechters is van het behoud van het Nederlands.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline