Los bericht bekijken
Oud 9 oktober 2011, 20:51   #14
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Zucht...



Bij grote groepen is de kans op een gemiddelde afwijking kleiner dan in kleine groepen. Ik heb het je proberen uit te leggen, en zal het nog een laatste keer proberen. Er zijn helemaal geen mensen die ZEKER situatie A, B of C hebben in een groep, maar wel heeft elk exemplaar apart een kans op A, B en C. In een grote groep zal de ene waarschijnlijk wat meer komen en de andere wat minder, en dat neutraliseert elkaar, terwijl in een groep van één persoon meer of minder komen een direct effect heeft op het gemiddelde dat niet door een ander geneutraliseerd kan worden.

Hopelijk begrijp je het nu, en doe je geen belachelijke pogingen om je gelijk te krijgen in plaats van dingen te proberen begrijpen.



Zou zo'n verkeerd inzicht in groepen aan de basis kunnen liggen van nationalistische elementen in politieke analyses, vraag ik me nu af...
Stel: de kans dat een persoon absenteistisch gedrag vertoont is 20%.

In een groep van 10 mensen zit er dus gemiddeld twee personen die regelmatig afwezig zijn. Dus: een maximum gegarandeerde "aanwezigheidsgraad" van 80%

In een fractie van 1 persoon is er 1 kans op 5 dat deze persoon zulk gedrag vertoont. Dus: 4 kansen op 5 dat deze fractie een aanwezigheidsgraad van 100% heeft.

Lombas heeft dus ongelijk in deze.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 9 oktober 2011 om 20:52.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden