Los bericht bekijken
Oud 25 mei 2017, 05:16   #813
Rizzz
Parlementslid
 
Rizzz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2007
Locatie: Wollongong, NSW, Australia
Berichten: 1.727
Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Religie verblindt de geest.
Yep.
Dat is de reden waarom ik als maar meer antitheist wordt.

Het probleem is dat religioten denken een ‘absolute’ waarheid gevonden te hebben en dus weigeren nog verder te denken dan dat.
Wat ze eigenlijk gedaan hebben is hun vermogen tot redeneren beperken door een artificiele muur te creeren in hun gedachten en ze laten zichzelf niet meer toe verder te denken dan dat.

Normale mensen kunnen alsmaar verder redeneren, ongelimiteerd, maar religioten hebben deze capaciteit aan banden gelegd.
Als ik vraag ‘waarom X?’ en het antwoord is ‘Y’ dan kan ik vragen, ‘waarom Y?’ en het antwoord is dan ‘Z’ en dan kan ik alweer vragen, ‘waarom Z?’. Enzovoort...
Religioten daarentegen zullen altijd een punt bereiken waar het antwoord dat ze krijgen niet meer overeenstemt met de dogma’s van hun geloof, en dat is het punt waar ze stoppen met hun verstand te gebruiken. Dat is die artificiele muur die ze voor zichzelf gecreeerd hebben.

Natuurlijk ligt die muur bij de ene al verder dan bij de andere maar elke gelovige doet dit tot op een bepaald niveau. Sommigen zijn zelfs helemaal niet meer tot redeneren in staat en kunnen eigenlijk niet meer normaal functioneren in de maatschappij.
En dat is nu eenmaal gevaarlijk, eens je een mens kan overtuigen om te stoppen z’n gezond verstand te gebruiken over bepaalde zaken is het geen grote stap meer om die bvb. te overtuigen een bomgordel aan te trekken en zichzelf op te blazen in een menigte bestaande uit vooral onschuldige kinderen en tieners.
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden