Discussie: Linkse Agenda
Los bericht bekijken
Oud 15 oktober 2008, 14:46   #45
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Maar jij was daar blijkbaar ook. Wat vond je er van? Veel gepalaver eigenlijk, dat heb ik achteraf nog aan Sleeckx verteld en hij was het daar mee eens, als hij op het einde die werkgroep er niet door had geforceerd zou er helemaal niks gebeurd zijn.
Ben benieuwd of er nu iets gaat uit de bus komen.
Bwa, ik ga op dat vlak al een tijdje mee vanaf het Ecologisch Links Alternatief ELA uit '82 zoiets. Ik heb dus al wat gepalaver moeten aanhoren. Maar ik denk dat de geesten vandaag rijper zijn dan ooit.

Velen ter linkerzijde zijn afgestapt van hun dogmatische, grote gelijk en begrijpen dat de verrechtsing niet gestopt wordt door onderling gekissebis. De historische tegenstellingen tussen Lenin, Trotsky, Stalin en Mao hebben vandaag ook nog nauwelijks relevantie, al hebben die ervaringen dat wel.
Ik denk dat de PVDA, SAP en KP veel dichter bij elkaar zijn gekomen. Bovendien beweegt er ook veel bij de vakbonden, die het met de SP.a steeds moeilijker krijgen.

Ik maak me vooralsnog geen illusies: de PVDA heeft zonder twijfel de indruk dat ze goed boeren en zou dus wel gek zijn hun voorsprong af te geven door op te gaan in een groter geheel. De LSP blijft zweren bij de opbouw van hun eigen partijtje met alle rethoriek van voorhoede en revolutionaire rimram die daarbij hoort. In de KP zitten nog een paar figuren die hun jasje aan de kapstok willen hangen van SP.A-ers die ze als links beschouwen en zouden liever daarop stemmen om de SP.a alsnog boven de 15% te tillen. Makkelijk wordt het dus niet.

Vreemd eigenlijk want de kredietcrisis en nationalisering van de banken zou voor radikaal links een prachtige opening kunnen zijn. Als ik zo rond mij hoor hoe kritisch mensen vandaag tegenover het systeem staan, zou het de linkerzijde toch moeten lukken om daarmee hun voordeel te doen.

Het zou mooi zijn als er een soort tienpuntenprogramma tot stand kon komen, iets zeer concreets waar rond de diverse geledingen gemeenschappelijk actie konden voeren.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden