Los bericht bekijken
Oud 4 mei 2005, 17:09   #38
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Ook de N-VA verspreidde haar propaganda in het Nederlands, Frans en Turks. CD&V brussel gebruikt die naam niet omdat de 'V' van Vlaams hun stemmen van de franstaligen zou kunnen kosten. N-VA brussel wou niet in kartel gaan met CD&V brussel omdat die laatste haar Vlaamse eisen in Brussel ontkent. Van de linkse partijen in Brussel heb ik jammer genoeg geen verstand, maar waarschijnlijk zijn ook die hun brochures twee- of drie-talig. Statistisch is het Vlaams Belang echter van alle Vlaamse partijen de partij waar de meeste franstalige kiezers op stemmen. Dat komt omdat ze in Brussel eerder hun vreemdelingenbeleid naar voren brengen en hun Vlaams-Nationalistisch karakter niet zo duidelijk profiteren. Ik bedoel hier geen kritiek mee aan het adres van het Belang, het is enkel de obejectieve informatie uit hun Brusselse folders.
Vlaamse partijen proberen dus wel degelijk franstalige kiezers te winnen in Brussel.
Bedankt voor de info.
Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat het eerder om toevallige, zelfs individuele initiatieven gaat. Wat we nodig hebben is een systematische, grootscheepse communicatie van alle Vlaamse partijen naar de Brusselaars toe. En inhoudelijk een echt plan voor Brussel voor het geval België uiteenvalt, waarin de Franstaligen duidelijke taalgaranties aangeboden wordt.

Egidius
Egidius is offline