Los bericht bekijken
Oud 30 juli 2003, 14:55   #8
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Dat heb ik niet beweerd. Je kan nu inderdaad blanco stemmen, wat overeenkomt met thuis blijven in een bestel zonder stemplicht. Ik zie evenwel dat in landen met enkel stemrecht, procentueel véél meer mensen thuis blijven dan er hier blanco stemmen. Dat die mensen die daar thuisblijven en zogezegd geen mening hebben, eigenlijk toch een mening blijken te hebben als je het maar uitdrukkelijk vraagt. Dat zij wel degelijk een mening hebben, maar enkel te lui zijn om op te staan en naar het stembureau te trekken.
En wat is de mening van die mensen, heb je je ooit al eens afgevraagd waarom ze enkel gaan stemmen als het moet? Ze doen dat omdat ze
a.)geen interesse hebben in politiek
b.)geen kennis hebben van de politiek omwille van a
c.)geen kennis en interesse hebben in de politiek omwille van de veel te beperkte directe invloed van de burgers op de politiek

Is er ooit al een studie geweest die aantoont dat stemplicht het democratisch gehalte verhoogt? Ik denk van niet. Stemplicht zorgt er enkel voor dat mensen die eigenlijk niet willen stemmen lukraak een bolletje gaan inkleuren omdat ze nu toch in dat stemhokje staan. Het maakt voor hen amper uit om welk bolletje het gaat anders zouden ze bij stemrecht immers ook gaan stemmen.
alpina is offline   Met citaat antwoorden