Los bericht bekijken
Oud 6 maart 2007, 18:27   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Nee, ik was niet bij het onderzoek betrokken. jij wel?

Zelfs met camera's en in een propvol station slagen ze er in iemand te vermoorden en weg te lopen. En duurt het een tijdje eer ze opgepakt kunnen worden.

't heeft echt goed geholpen, hoor.



Laat me nu toch niet lachen.

Er lopen mensen rond die alles vol camera's willen hangen, maar beschuldigen tegenstanders hiervan van paranoia. Waar komt de wens voor camera's dan uit voort?



Zeer handig truukje om de vragen die bij dergelijke systemen gesteld worden te ridiculiseren en dan vertikaal te klasseren.

Ik heb het voorbeeld al gegeven. Engeland hangt er vol mee (het is de meest door bewakingscamera's gefilmde maatschappij ter wereld geworden), maar veel zoden brengt het niet aan de dijk. En zeker niet als men er particulieren bij gaat betrekken die een soort van spionagerecht krijgen over hun medebewoners.

Meestal is het zo dat men bij een wijk die vol camera's wordt gehangen een duidelijk signaal geeft dat er gecapituleerd wordt. We hebben de zaak niet echt meer in de hand, dus beperken we ons tot 'damagecontrol'. En dat komt er meestal op neer dat we post factum de daders gaan identificeren en hopelijk ook arresteren. Maar de wijk zelf, die kan aan ons gat roesten.

De dag dat ze bij mij in de wijk camera's komen hangen, zal ik hard protesteren. Niet alleen omwille van die camera's, maar omdat die camera's enkel dode ogen zijn zonder lichaam.

Ik verkies dan een goed uitgerust en gemotiveerd politiecorps boven een suffende surveillant achter een batterij TV schermen.
Vanzelfsprekend is een goed gerecht en een goede politie nodig.
Maar die zullen niet alle misdrijven voorkomen of oplossen. Niet de grote misdrijven zoals Joe Van Holsbeek, of niet de kleine misdrijven zoals sluikstorten, nachtlawaai, en niet al de misdrijven die daartussen zitten.

Maar als ik me goed herinner heeft men de dader van de moord op Van Holsbeek kunnen oplossen door beelden te tonen, o.a. op de televisie. Uiteindelijk werd de dader zo herkend door iemand van zijn school. Ik heb daaruit gekonkludeerd dat zonder die kamera's men niet uitgekomen zou zijn op de moordenaar.

Ge moet mij dus wreed ekskuseren, maar kamera's maken mij niet bang. Ook boeken over kamera's, privacy-bedreiging en aanverwanten maken mij niet bang.
Als ik het goed voorheb is er een wet op de privacy die verbiedt dat persoonsgegevens bijgehouden worden op een georganiseerde manier. Voor mij volstaat die bescherming ruimschoots.

Ik herhaal mijn voorbeeldje: met die angsthazerij die jullie vertonen; mochten nummerplaten van auto's nu pas uitgevonden worden, dan zouden jullie daar tegen zijn omwille van het feit dat "men" kan zien waar jij dan overal geweest zijt. Dik belachelijk dus.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden