Discussie: Het Hydra Monster
Los bericht bekijken
Oud 9 maart 2017, 21:12   #74
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Weer een tijdje geleden dat ik hier nog iets poste, niet dat er gebrek is aan items…
Deze week kwam onder meer het volgende in het journaal
hongersnood in Zuid-Soedan, Nigeria, Somalië en Jemen
Zie ook:
https://www.oxfamsol.be/nl/vier-land...FQUq0wod8mgGcg

Citaat:
Deze week werd officieel de hongersnood uitgeroepen in Zuid-Soedan. 100.000 mensen zijn erdoor getroffen en voor nog eens 1 miljoen anderen dreigt hetzelfde lot. Intussen zijn in het noorden van Nigeria nog eens naar schatting 400.000 mensen slachtoffer van een hongersnood. 5 miljoen anderen bevinden zich in een voedselcrisis. Daarnaast staan Somalië en Jemen op de rand van een hongersnood, met respectievelijk 2,9 miljoen en 7 miljoen mensen in acute voedselcrisis. Een hoop ellende die veroorzaakt wordt door conflicten in Nigeria, Zuid-Soedan en Jemen en een ernstige droogte in Somalië.
Zoals zo vaak wordt de oorzaak ook nu niet direct gekoppeld aan onze aantallen.
Er wordt hier veeleer verwezen naar oorlog en droogte.
Droogte als in klimaat (wijziging)
Een thread hierover:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=236946

in deze thread schrijft Gary in post 50 het volgende:

Citaat:
De groenganzers zijn niet consequent. Ze vinden dat de mens zijn voetafdruk op aarde te groot is en alles moet anders om de opwarming te bestrijden maar ze zijn de eerste om overal ter aarde waar de levenskansen van de mens nihil zijn te gaan reddertje spelen. En ja er zijn schrijnende toestanden maar ieder kind wat zonder humanitaire hulp niet in leven kan blijven en met volgroeit tot een volwassene produceert op zijn toer weer een deel kinderen die zonder humanitaire hulp ten doden opgeschreven zijn.

Het is het verhaal van van het plantje in de woestijn dat ten dode opgeschreven is als het geen water krijgt. Daar gaan ze dan iedere dag een emmer water naar brengen. Na verloop van tijd staat er niet één plantje maar een tiental en volstat het niet van 1 emmer te brengen maar moet ge er 10 brengen. Weer een tijd later staan daar geen 10 plantjes maar honderd plantjes en volstaat het niet van emmers water te brengen maar moet ge er een vrachtwagen met water brengen. En de dag dat ge stopt met water brengen is er niet 1 plantje dat dood gaat maar sterven al die plantjes.

Wat is het resultaat? In plaats van 1 kind gelukkig gemaakt te hebben hebt ge dan 100 kinderen ongelukkig gemaakt. Alleen met hulp kunnen ze overleven maar zorgen ze op hun beurt voor een bijdrage aan de overbevolking en een nog veel grotere voetafdruk op aarde.

Droogte dus, en de visie van Garry erover.

Behoorlijk koud en nuchter.

Te koud en nuchter om verteerbaar te zijn voor velen denk ik.
Liever verliezen mensen zich in de klassieke links-rechts discussie.
Beiden met hun recepten om de zaak ten goede te keren.

Je vindt dat ook terug in hoe we bestuurd worden.
Nu eens met meer linkse dan weer met meer rechtse accenten.
Hetgeen links noch rechts tot nu toe afdoende op hun agenda geplaatst hebben is de aandacht voor de aantallen (mensen).
Beiden bestrijden ze de koppen die uit het monster ontspruiten (met hun eigen recepten).
Het monster zelf, wordt grotendeels ongemoeid gelaten.
Vertaald naar politiek: Je vind het thema nauwelijks terug, noch regionaal, nationaal of mondiaal.
Het gevolg hiervan is dat het aantal moeilijkheden en problemen als je het op wat langere termijn bekijkt steeds maar toenemen ongeacht de waan (links/rechts) van de dag.
Vandaar dat ik me ook niet vaak laat verleiden om hierin al te veel energie te steken, zonder hiermee te willen zeggen dat het een overbodige discussie is.
Integendeel ze moet ook gevoerd worden, alleen zouden beiden de aantallen in hun receptenboekje moeten opnemen omdat dit nu eenmaal de klassieke links/rechts discussies overstijgt en het middel is dat het meest zoden aan de dijk kan brengen mits het toegepast zou worden.

En ook oorlog en de miserie die er door ontstaat is zo’n afgeleid product van onze aantallen.
Vaak zijn tekorten en honger (ook grotendeels afgeleide producten van de aantallen) de oorzaak van criminaliteit en oorlog. Criminaliteit en oorlog die op hun beurt de problemen nog verergeren, een vicieuze cirkel als het ware (de kip en het ei).
Ik ben er al langer van overtuigd dat de beste manier om deze vicieuze cirkel te doorbreken er in bestaat om onze aantallen terug te brengen naar meer duurzame quota (liefst op zo vriendelijk mogelijke manier hetgeen waarschijnlijk (m.i.) neerkomt om de aangroei (voortplanting) af te remmen.

Tot slot nog:
Reeds jaren hoor ik dat technologie de zaak zal klaren.
Vertical farming, farming op zee, farming in de woestijn, noem maar op, waarom niet op de maan.
In realiteit blijken zelfs in de rijkste landen (hoe moet het dan in de armste?) de rijen van mensen die beroep doen op voedselbanken langer te worden in plaats van korter.
Misschien tijd om het probleem onder ogen te zien en eindelijk werk te maken van hetgeen waar we al heel lang geleden werk hadden moeten van maken, met andere woorden graag wat meer realisme in plaats van onze wensdromen voor werkelijkheid te houden.

Indien men immers twintig jaar geleden begonnen was met hetgeen waar ik ondertussen al ongeveer even lang voor pleit, waren er nu bvb al veel minder mensen verdronken in een poging weg te vluchten van alle ellende die zich her en der voordoet.
satiper is offline   Met citaat antwoorden