Los bericht bekijken
Oud 18 juli 2017, 18:17   #483
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Nogmaals, je moet de quote van Poincaré - die je absoluteert - in zijn context zien. In het wetenschappelijke denken is dit zo.

Ook jouw denken in zijn alledaagsheid is doordesemd van emoties.

Als burgerlijk ingenieur mocht ik volgens de geldende regels van die tijd mijn huis zelf ontwerpen. Toch is er een architect aan te pas gekomen. En ik hoop voor jou hetzelfde. Nochtans horen de studies voor architect thuis in de richting kunst, niet bepaald de strengste rationele discipline! En hoe jij volgens de regel van Poincaré je gordijnen en de kleur van je woonkamer hebt gekozen zal me altijd een raadsel blijven. Je heb daarover nochtans nagedacht, een functie van het denken, maar emotionele factoren zullen in dat denkproces een grote rol gespeeld hebben.

De wisselwerking geldt naar beide kanten.
Dit is geen denken maar beslissen (of handelen) en inderdaad, bij beslissingen komen zeer veel emoties kijken. Maar men kan niet stellen dat men op een rationele manier tot deze of gene beslissing komt.

Maar deze beslissingen zijn vaak individueel, mijn beslissing kan bij jou eventueel op onbegrip rekenen, omdat er die emoties bij betrokken zijn.

Hier opnieuw, een consensus zal daardoor moeilijk te vinden zijn terwijl bij beslissingen waar geen emoties komen bij kijken we tot éénzelfde conclusie zouden moeten komen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Niet eigenaardig.

Satiper beschrijft een goed gevoel dat evenwel nog altijd ego gericht is.

Om er een eventuele religieuze dimensie aan te geven moeten die gevoelens in een proces aanleiding geven tot een verandering van paradigma.
Verandering van paradigma, is dit weeral een nieuwe voorwaarde om een religieuze dimensie te geven aan gevoelens? Daarbovenop, wie zegt dat die gevoelens geen aanleiding geven tot een verandering van paradigma?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden