Los bericht bekijken
Oud 15 april 2017, 19:17   #13
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Toch heeft Merkel niet de regie in handen. Sinds de verkiezing van Trump was zij de leider van het vrije westen, mensen keken heel eventjes naar haar, maar hij heeft die titel toch weer naar de VS gehaald met de recente militaire acties. Hij is in beweging, zij niet, en ze heeft ook geen antwoord op zijn acties. Als ze zich bijvoorbeeld als onderhandelaar met Noord-Korea had opgeworpen (een stom idee misschien, maar als voorbeeld hier voldoet het) dan had ze een wereldbepalend moment naar zich toe getrokken, en hadden anderen achter haar kunnen gaan staan. Zonder zo'n tegenwicht voor de VS zijn er maar twee opties: meedoen, en achterblijven.

Het relletje tussen de EU (en dan voornamelijk de noordelijke landen) en Turkije zal ongetwijfeld impact gaan hebben op bijvoorbeeld de NAVO, maar zelfs daar zullen de echte knopen waarschijnlijk uiteindelijk toch worden doorgehakt in een onderonsje tussen Erdogan en Trump.

Ik zeg niet dat ik weet wat ze had moeten of kunnen doen, ik heb geen flauw idee. Ik weet zelfs niet of het wel verstandig is om überhaupt iets te doen. Misschien is kalm blijven en afwachten wel objectief beter. Wat ik wel weet is dat als je niks doet, je ook niet aan het leiden bent. En wie niet leidt is niet de leider.
Amerika is al veel langer een macht in verval.
De gevoerde oorlogen zijn al lang een blamage en hebben niets opgeleverd.
Onder Trump zakt Amerika nog meer af naar een cowboy-staat van het Wilde Westen.

Alleen Canada en Europa hebben nog een geloofwaardige positie in de Westerse wereld.
Europa heeft een moeilijk jaar en na de verkiezingen in Duitsland en Frankrijk zal duidelijk worden of het wordt , een to be or not to be ,voor Europa.
Als Europa uit elkaar valt ,blijft er weinig van" het Westen "over als een factor van betekenis.
cato is offline   Met citaat antwoorden