Los bericht bekijken
Oud 14 juli 2017, 13:03   #6914
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wel de tarieven die ik hierboven vermeld heb voor willekeurige trajecten, zijn meer dan 50%. Laten we zeggen dat off peak (dus kalme periode) ongeveer iets meer dan het dubbele is van de volle prijs in België, die slechts 6% van de Belgen betaalt. 34 pound tweede klas enkel voor het traject Bristol Londen off peak (in de spits 102 pound), dat is 170 km. Oostende Luik, volle prijs, bedraagt 21,90 euro voor 210 km, volle prijs tweede klas.
Echter, je moet er ook rekening mee houden dat slechts 6% die volle prijs in België betaalt. (en dat is trouwens een probleem).

Samengevat: het prijsverschil is gigantisch.
In het VK betaalt ook bijna niemand de volle prijs.
ALs je echt juist wil vergelijken, neem dan de totale inkomsten uit de kaartjesverkoop, en deel die door het totaal aantal pasaagierskm.
Voor België kom je op zo een 0,10 euro/km. In het VK op 0,15 euro/km. Dat is meer (wat ik niet bestrijd) maar dat is niet "gigantisch".


Citaat:
Ten eerste zijn de samenstellingen van de treinen kleiner, dat hebt U zelf al aangegeven, dus zitten ze natuurlijk vlugger vol. In België heb je dikwijls een samenstelling van 12 m6 rijtuigen, dat zijn dus 12 dubbeldekkers. Elk rijtuig heeft 140 zitplaatsen. In de spits dus minstens 1700 reizigers...
In in Zwitserland gaat men zelfs to 16 rijtuigen...

In he VK wil men ook langer treinen inzetten. Rond Londen ga je al gauw ook 12 rijtuigen zien. Elders minder. Het is ook zo dat men eerder op meer treinen dan op langere treinen inzit. Dat heeft oa. te maken met de hoge netvergoeding in België, die de NMBS aanmoedigt om eerder met minder treinen te rijden.
Om echt goed te vergelijken zou je het aantal zitjes per uur per lijn moeten vergelijken. ik heb daar echter geen goede data.

Citaat:
In de spits is het soms rechtstaan geblazen, maar in het VK komt dat ook voor. En lang hoef je nooit recht te staan in België. En ik denk dat Belgen gerust 10 minuten willen rechtstaan in plaats van 130 euro te betalen...
Maar daar gaat het hier niet om. Moest je tijdens de spits maar 30 pond vragen voor Londen - Bristol dan zou het gevolg niet zijn dat je een paar minuten moet staan. Het gevolg zou zijn dat je een ernstige kans hebt dat je gewoon niet thuis komt. Dat er meer mensen komen opdraven dan er _in het station_ past.

Kijk, je zegt zelf dat lagere tarieven meer mensen zou aanmoedigen om de trein te nemen. Echter in Londen wil je dat tijdens de spits juist niet. Je wil juist mensen afraden van tijdens de spits te rijden.
En dat de spoorwegen dat effectief ook doen is omdat ze dat eigenlijk zo ook opgedragen krijgen. Dat heeft eigenlijk niks met de privatisering te maken.
Ook in de BR tijd was dit immers al zo. Als een trein systematisch overvol zat werden de prijzen gewoon verhoogd tot die niet langer meer systematisch te vol zat.

Citaat:
In België geraakt iedereen op de bestemming. Gewoon langere treinen inzetten.
Dat is dus niet altijd mogelijk. Je gaat in Paddington geen trein van 20 rijtuigen binnen krijgen. Daar is het probleem gewoon dat het spoor na 1948 gewoon 40 jaar lang verwaarloosd is. Dat corrigeer je niet zomaar even.

Citaat:
Als het in continentaal Europa kan op een betaalbare manier, waarom dan niet in het VK?
Tja, dat is een vraag in de trand van "als democratie in Europa kan, waarom dan niet in China". Waar jij op gaat antwoorden dat er nu eenmaal verschillen zijn...

Overigens, als ik het OV in Europese hoofdsteden vergelijk dan denk ik dat het VK het helemaal zo slecht niet doet. Je kan ook stellen "als een trein alle 10 minuten kan in het VK, waarom kan dat op het Brussels GEN niet?"
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden