Los bericht bekijken
Oud 22 juni 2013, 08:49   #70
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Op zich een prima idee hoor @Supe®Staaf, maar ook daar kan misbruik van gemaakt worden...

In het 'land of the free' hebben ze zulke zones, zogenaamde 'free speech zones/areas'. Free speech zone

Het afbakenen van zones waar men het eerste amandement in de praktijk kan omzetten.
Dat klopt.
Zowel de free-speechers zelf als de overheid kan alsnog misbruik maken van een forum.
Een bepaalde persoon of groep kan 'de megafoon monopoliseren', maar vanaf dat ogenblik, verdwijnt het bedoelde concept 'vrij toegangkelijk forum'.

In het artikel dat je aanhaalt, is het de overheid die enigszins restricties aanbrengt, qua vrije toegangkelijkheid voor de luisteraars.

Citaat:
In feite zou het volledige Amerikaanse grondgebied een free speech zone moeten zijn, maar in de praktijk wordt dit beperkt tot deze daartoe bestemde locaties.
Niet helemaal akkoord.
In een ruimtelijke beperking zie ik geen graten, precies om volledige uitingsvrijheid te kunnen garanderen.
Waarom?
Vrijheid van meningsuiting impliceert eveneens dat de toehoorder vrij moet kunnen kiezen om andere meningen al dan niet te aanhoren.
Opdat letterlijk elke mening vrij zou kunnen geuit worden in het openbaar, moet dus ook een vermijdbaarheid ingebouwd worden.
Er moet een deel van de publieke ruimte beschikbaar zijn waar men heenkan indien men géén mening wenst te aanhoren.
Dit pareert tevens bepaalde kritieken van tegenstanders van vrije meningsuiting, die schermen met mogelijk kwetsende uitlatingen.
Langtenigen, en overgevoeligen, moeten de gelegenheid hebben meningen te ontwijken, zodat echt alles kan gezegd worden op de daartoe vrij toegangkelijke, maar ook vermijdbare plaatsen.

Citaat:
Vrije meningsuiting blijft een delicaat en gevoelig onderwerp, dat is duidelijk.
Persoonlijk geloof ik in het zelfregulerende karakter van de vrije meningsuiting en vind ik dus dat daar geen beperkingen zouden mogen op bestaan.
Zeer zeker.
Echte tolerantie bestaat er trouwens in om ieder zijn mening te laten uiten, zonder er daarom a priori respect voor te moeten hebben.
Iedereen moet maar een beetje mentale eelt kweken, en verdraagzaamheid om andere meningsuitingen te verdragen.

Citaat:
Een populair protest kan inderdaad even uit de hand lopen en zelfs een president/regering ten val brengen. So be it.
Een protest overschrijdt de grens tussen woord en daad.
In een echte demokratie zou protest en betoging een overbodig iets moeten zijn.
Au fond zijn beiden een vorm van bedelen om gerechtigheid.
In een demokratie bedelt de burger niet, maar beslist hij gewoon.

Citaat:
Ik vind gewoonweg dat als iemand wat extreme standpunten heeft of zelfs door de meerderheid als knettergek afgedaan wordt, dat die persoon toch recht heeft op vrije meningsuiting. Op dit forum zien we trouwens toch een zeer bont gezelschap , de ene al wat extremer dan de andere, ieder zijn geloof, ideaal en mening... Ik beschouw het trouwens als een heel wat meer verrijkendere ervaring dan de opgelegde multicultuur welke blijkbaar tot een vergaande beteugeling van de vrije meningsuiting en zelfs de lokale gebruiken leidt.
100% akkoord.

Citaat:
Ik geef bij deze dan ook enkel mijn mening, niet meer of minder dan dat. Als men een ban krijgt, dan heeft men gewoonweg pech en is het voorbij.
Op een privaat of particulier forum bepaalt uiteraard diegene die het forum aanbiedt de grenzen.
Net zoals kranten het recht hebben om enkel hun strekking in het zonnetje te zetten, zowel in artikels als in reactiemodules.
Dat is simpelweg het principe van baas in eigen huis.
Ook in onze woonkamer mogen we meningsuiters die ons niet bevallen de deur wijzen als ze ons beginnen te vervelen.

Citaat:
Ikzelf zou ook nooit een forum opstarten... teveel werk, tijd, verantwoordelijkheid en geld. Niet aan mij besteed dus.
Same here.
Gezien in ons land bepaalde meningen aanleidong kunnen geven tot juridische vervolging met alle implicaties vandien, heb ik er ook geen zin in.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden