Los bericht bekijken
Oud 22 juni 2013, 10:15   #73
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Uhu

Stel nu even dat je toch een fictief forum zou opstarten waar iedereen ongebreideld zijn mening mag verkondigen.

Mag ik dan tegen iedereen verkondigen, zowel op het forum als via privé-berichten, dat jij al opgepakt bent wegens prutsen aan kleine jongetjes en dat je op je werk buiten gesmeten bent voor diefstal.

Mag ik een draad opstarten waarin staat dat je geadopteerd bent en dat je echte vader een travestiet is die onder de brug woont en je echte moeder in een sekte zit ?

Oh en je achterlijke zus verkoopt tegen een zacht prijsje drugs in het lager onderwijs.

Dit alles zou mijn gefundeerde overtuiging en mening kunnen zijn, en ik zal dan mijn mening verdedigen koste wat kost, gebruik makend van het recht van vrije meningsuiting.

=> Eens kijken hoe lang het zal duren vooraleer ik van je forum geflikkerd word.
Als je dergelijke zaken de wereld wenst in te sturen, dan heb je mijn forum daarvoor niet eens nodig.
Zodra ik er juridisch last mee krijg, en het is ten onrechte, dan volgen de represailles, of het nu op een internetforum of in 't café gebeurt.


Een aantijging is iets totaal anders dan over maatschappelijke onderwerpen tegengestelde meningen aan bod laten komen.
Beschuldigingen naar een persoon of organisatie balanceert op de grens woord-daad.

Stel dat ik er een bedrijf van beschuldig te sjoemelen met de boekhouding.
Dan kan zulks objectief vastgesteld worden, evenals de hierdoor ten onrechte opgelopen schade.
Zit ik ernaast, dan kan het gerecht hiervoor schadevergoeding toekennen, zowel financiële als morele, rechtzettingen eisen en de lasterlijke aantijgingen laten verwijderen, of laten vergezellen van de uitspraak die erover gedaan is etc. etc.
Zijn mijn aantijgingen juist, dan ondervind ik geen gevolgen, en dan is er geen probleem met de info die ik erover verstrekte.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden