Los bericht bekijken
Oud 22 januari 2009, 16:25   #45
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ga gewoon door op de realiteit. En de realiteit is diametraal tegenovergesteld aan datgene wat Jaani_Dushman poneert.

Hij stelt dat (en ik citeer):



Hij zegt hier dus dat we op geen enkele bevolking een label mogen plakken dat louter gesteund is op religie en etniciteit. Hij vindt dit met andere woorden onbeschaafd.

Welnu, indien er nu één volk is geweest in de geschiedenis en in Europa, dat zich juist wèl geprofileerd heeft op religie en etniciteit en dit tot in onze eeuw toe en tot in Antwerpen en Brussel tot op de dag van vandaag, dan zijn het toch wel veruit de meest joden met hun religieuze feesten, hun bar Mitswa, hun sjabb�*t, hun keppeltje, en noem maar op. Dat is toch zo. We kunnen daar toch niet naast kijken? Voor mijn part mogen ze dat ook gerust doen. Geen probleem, we leven in een vrij land. En gelukkig maar. Maar dan mogen we toch ook zeggen dat ze het doen. Niet?

Dus, Jaani Dushman vraagt ons dus de joden niet te labelen op basis van hun etniciteit en godsdienst. Maar de joden doen niets anders dan zich te labelen op godsdienst en zeker op etniciteit. Want, bijvoorbeeld, men is pas jood als men een joodse moeder heeft (en liefst ook nog de joodse godsdienst aanhangt). Als dat geen 100% etniciteit is, dan weet ik het niet meer.
Ik krijg het op mijn heupen, wanneer mensen praten over "dé Walen dit en dat...", "dé Marokkanen en Turken dit of dat..." of "de moslims dit en dat...". Dergelijke veralgemeningen zijn maar een opstapje naar racisme. In plaats van hele bevolkingen klevertjes op het voorhoofd te hangen, kijk ik liever naar de verschillende meningen en belangengroepen (en hoe die zich tot elkaar verhouden) binnen iedere bevolking. Dat lijkt mij zinvoller. In plaats van de joden als volk of geloofsgemeenschap uit te roepen tot de bron van alle kwaad, denk ik liever na waarom de Israëlische overheid doet wat ze momenteel doet.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline