Los bericht bekijken
Oud 21 augustus 2009, 20:53   #40
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Met deze persconferentie wordt een tipje van de sluier opgelicht over wie hier in Belgie de beslissingen neemt en op welke wijze.

Paul


Citaat:

Onderwerp: slotconclusies persconferentie

Zeer achtbare heren,


vandaag heeft Ademloos een persconferentie gegeven in de Bourla schouwburg in Antwerpen.
Hiervan stuur ik u de tekst met een aantal slotconclusies.
Ik heb een ruimere tekst die ik beëindig met de woorden dat ik vandaag niet kan en wil beslissen over de vraag of
wij als Ademloos zullen campagne voeren voor de volksraadpleging. Dat hangt in grote mate van u af.


De krachtsverschillen zijn nl. buiten iedere rede.
Maar daarenboven is de houding én het gedrag van "de politiek" in deze van dien aard dat er geen sprake
is van een redelijke én faire strijd.


"De politiek" meent zich om een veelheid van redenen neutraal op te moeten stellen. Qua houding.
Qua gedrag varieert dit van openlijk pleiten voor de Lange Wapper, met name door CD&V politici, tot het onmogelijk maken dat Ademloos in Antwerpen haar informatieve
rol kan vervullen in de publieke ruimte die daarvoor bestaat. Zoals de grote zalen. De kleinere districtzalen etc etc.


Vanuit een neutraliteitsstreven kan en mag dat allemaal niet, of worden daar voorwaarden aan verbonden (de plicht tot debat)
die in de afgelopen zes jaar nooit aan BAM werden gesteld. In deze hele periode beschikte BAM over fameuze budgetten en allerlei stadsfaciliteiten.
Tot vandaag toe (de Felix). Maar nu moet scrupuleus het neutraliteitsprincipe worden toegepast.


Nu Ademloos vrager is van een aantal faciliteiten kan en mag dat allemaal niet, of traag,
of mondjesmaat, of aan voorwaarden gekoppeld die niet zinvol zijn.


A contrario beschikt de combinatie BAM/Noriant over onbeperkte middelen (Noriant budgetteert 1 mn euro!) waarmee ze maar één belang nastreven,
het particuliere belang van een aantal grote aannemers. En de verdediging van het algemene belang wordt overgelaten aan
een minuscuul V.Z.W.tje, dat bovendien hierin belemmerd wordt.


In "all fairness" dit is nooit vertoond. Dit is absurdistisch. Een dermate van de eigen verantwoordelijkheid wijkende politiek
in de belangrijkste beslissing van Antwerpen van deze eeuw is onwaarschijnlijk, onbegrijpelijk en onaanvaardbaar.


Het is noodzakelijk én mogelijk een aantal konkrete maatregelen te nemen die ten minste enige logica scheppen in deze vertoning.
Noriant nu bij voorbeeld het woord geven in het parlement is onaanvaardbaar, tenzij Ademloos en Straten Generaal ook het woord krijgen.
BAM nog in volle campagneperiode mobiliteitsjournaals laten uitzenden op ATV is onaanvaardbaar,
tenzij Ademloos hetzelfde krijgt.
Noriant met een budget van 1 miljoen Euro de Antwerpse bevolking laten brainwashen is onaanvaardbaar.
Regelgeving is mogelijk, zie de verkiezingsregels die bestaan. Een "commissie van respect" benoemen is mogelijk.
De bijlage gaat over dit soort van zaken.


Ik doe een beroep op uw gevoel voor redelijkheid en verantwoordelijkheid in deze.
U allen spreekt over respect hebben voor de volksraadpleging. Maar op deze wijze is dit een totaal
onevenwichtige en onredelijke vertoning. Gespeend van alle respect voor de gewettigde belangen van de Antwerpse bevolking.
Volgens ons hebben deze mensen niet gestemd voor een bestuur dat zich neutraal opstelt, maar voor een bestuur dat hun belangen verdedigt.
Zij hebben daar bovendien recht op. En met name de politiek onmondigen in onze Antwerpse samenleving.


Door de afwezigheid van een politieke opstelling ten voordele van het algemeen belang, wordt dit een debat wat op de allereerste plaats ethisch is.
Iedereen heeft recht op gezonde lucht. Dit is het meest primaire mensenrecht.


mvg


Wim van Hees
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden