Los bericht bekijken
Oud 19 augustus 2016, 07:55   #31
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Zou misschien handiger zijn als er voor alle militairen ook een persoonlijk wapen zou zijn
Er worden ongeveer evenveel nieuwe helmen besteld als er geweren zijn

Met enkele duizenden in reserve kan ongeveer de helft van het totaal aantal militairen, inclusief Mariniers,
voorzien worden van een persoonlijk wapen geweer (Totaal 25.000, waarvan een deel reserve)
Hooguit evt. een pistool als een Glock beschikbaar voor alle militairen.

De tijd dat er meer Uzi's en Fals bij Defensie waren dan er militairen waren ligt ver achter ons (152.000 Uzi en Fal)
- Bij de reserve bleven de oudere wapens in gebruik, evenals de Bren.
- Grote aantallen van de oudere wapens bleven als stock nog lange tijd in opslag

Ferrari
Een ouder model is nog steeds een "deugdelijk beschermingsmiddel" voor niet-specifieke gevechtsmilitairen.

Een dg militair heeft absoluut geen speciale helm nodig om o.a. een zuurstofmasker aan kunnen brengen voor parasprongen.
Laat staan aan kunnen brengen van batterijen, lampen, nachtzichtapparatuur en ander diverse mogelijkheden.
Een nieuwe helm moet lichter zijn voor specifiek operationele "combat militairen" die met veel gewicht op een helm
te maken hebben aan extensie materiaal.
Oogt interessant en professioneel, maar al dat extra gewicht is een ramp voor een militair z'n nek.
Na een flink aantal uren in het veld moet dit beslist geen pretje zijn

Totaal onzinnig om een secretaresse, dan wel een restaurant beheerder in Den Haag zulk een helm te geven.
Een ouder model, dan wel in de toekomst vervanging door een zelfde type, maar minder geavanceerd,
biedt ruimschoots voldoende bescherming.

Een ridder, "zonder zwaard", die niet deel neemt aan het toernooi, met een dg type helm uitrusten is vanuit Defensie
gezien mijns inziens een goede en praktische vorm van besparing nu er onvoldoende geld is.
(4500 in een pool levert een besparing op van mogelijk €10 á €15 miljoen)

Een klein beetje dure helm?
De helm van een F16 vlieger, bijna €400.000
Grappig dat er veel kabaal is over de dure helm van een F35 vlieger
De helm van een F16 vlieger en een F35 vlieger kosten bijna evenveel
(Bij een F35, in tegenstelling tot een F16, inbegrepen bij de prijs)
Adrian, ik mis in uw berichten de kosten van de nieuwe helm voor de landmacht, ik kan nergens terugvinden wat deze kost.

Lijkt mij niet dat de helm voor de landmacht dezelfde is als voor de luchtmacht.

Verder weet ik dat de het arrestatieteam van politie nu een hele goede kogelbestendig (tegen 9mm) helm heeft voor € 1.500.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden