Los bericht bekijken
Oud 18 december 2016, 14:37   #1
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard Waarom vervangen wij cultuur niet met identiteit?

Je leest hier op het forum wel verschillende definities over cultuur.
Laatst zei "alice", "de cultuur is gebaseerd op tradities uit de geschiedenis."
Wat als uw geschiedenis lelijk is? Wat als dat nu net het probleem is, cultuur?

Wij belichten onze cultuur alsof wij ons moeten schamen en relativeren zoveel bij andere culturen. Heel mijn leven word ik op TV geconfronteerd met het nazi rijk. Als ik iets aankaart bij andere culturen relativeert men dat weg met wat blanken in het verleden deden.

Wat als we onze cultuur wissen en bouwen op het individualisme? De identiteit van de persoon waarin ieder zijn eigen weg kan bepalen zonder culturele verwachtingen over de schouder heen? Zonder verantwoordelijk gesteld te worden voor een blaam uit de geschiedenis. Gewoon een nieuwe frisse start zonder verwachtingen, maar basis meegeven en het uniek zijn stimuleren. Zoals men in Steinerscholen doet bv.

Cultuur is fictief en vervangbaar, het vormt uw identiteit. Later verwachten we dat heel onze omgeving zich hetzelfde gedraagt. Deze maatschappij probeert zich daar duidelijk van te genezen en we ervaren veel verzet in onze maatschappij. Emo's, piercings, narcisten, anarchisten, ... Er is altijd wel een gebaar van expressie dat een zeker verzet uit.

Zou het daarom niet verstandiger zijn op reset te duwen en een nieuw verhaal uit te stralen voor zij die nog niet geboren zijn? Een verhaal waarin zij hun eigen cultuur kunnen beleven en ontplooien en waarin de menselijkheid centraal staat? Niet de cultuur zoals die overgegeven wordt.

Laatst gewijzigd door Peche : 18 december 2016 om 14:43.
Peche is offline   Met citaat antwoorden