Los bericht bekijken
Oud 18 december 2016, 19:43   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik heb de voorgaande post niet gelezen, maar voor mij is beschaving het zelfde als cultuur. Dat beschaving afgedwongen moet worden lijkt mij niet logisch. Een groot deel van onze beschaving berust volgens mij toch op verbondenheid met de cultuur en genegenheid voor de mens die tot die cultuur behoort; dat wil zeggen voor zichzelf en anderen. Men kan zichzelf als cultuurmens moeilijk liefhebben als men de medemens in die cultuur veracht. Wetten kunnen ongeschreven zijn en we hoeven ons er niet altijd van bewust te zijn. Beschaafd gedrag is vanzelfsprekend, we voelen het niet als afgedwonfen tegen onze wil, we verwachten het ook van anderen. Het is belangrijk voor gevoelens van geluk en veiligheid.
Ja, maar zo werkt het niet, daar zit het al goed fout. Beschaafd gedrag is alles behalve vanzelfsprekend.
Als dat het geval was dan waren we nooit de dominante soort op aarde geworden.
Het moet worden afgedwongen of het bestaat niet, cultuur daarentegen is de normale toestand die er heerst, die zich eeuwenlang ontwikkeld heeft, waarbij ik dan de persoonlijke, individuele cultuur ter zijde laat.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 18 december 2016 om 19:47.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden