Los bericht bekijken
Oud 5 maart 2014, 13:36   #103
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Hoe zou het komen dat u het beter weet dan de rest van de wereld?
Ik pas slechts de betekenis van het woord toe. Daar lijkt mij winig revolutionairs aan. Dat "de rest van de wereld" (waarin overigens heel wat mensen mijn mening delen) zich wil laten leiden door mensen die maar blijven beweren dat de aarde plat is, mij niet gelaten.

Citaat:
Is de rest van de wereld ondemocratisch?
Democratie staat of valt niet met het erop nahouden van een andere mening. Dat jij deze vraag stelt, bewijst alleen maar hoe snel het compleet uitgeholde begrip "democratie" verkracht wordt voor politieke doeleinden.

Citaat:
Dan is Supe®Staaf eerlijker.

Hij ziet niks verkeerd aan populisme.
Er is dan ook niks verkeerd aan populisme. Tenzij het natuurlijk gebruikt wordt in de (foutieve) context waarvoor het vandaag de dag gebruikt wordt, nl die waar het bijna voor een vorm van goedkope volksmanipulatie wordt versleten.

Maar zelfs in de echte betekenis van het woord is democratie geen populisme. Democratie is immers politiek neutraal. Het is slechts een systeem, een manier van besturen. Populisme impliceert een vorm van volksonderdrukking, een vorm van "het volk tegen het establishment". Democratie, inclusief de betekenis van het woord, staat daar helemaal los van. Nergens in de definitie van dat woord wordt onderdrukking of wij-tegen-zij geimpliceerd.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden