Los bericht bekijken
Oud 2 augustus 2017, 16:11   #167
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard

Ik ben zaterdag, zondag en maandag in totaal 3 uur bezig geweest aan 1 paar laarzen.
Vorig jaar gekocht op een rommelmarkt, voor 0.50 euro. Heel degelijke, ze hadden volgens de verkoopster / voormalige drager meer dan 200 euro gekost.
De weggeefprijs kwam doordat ze dus waren gedragen tot lopen = verongelukken.
Eerst slijt dat onderaan op de hak gemonteerde plaatje af. Als er aan de achterkant niks meer van over is, is dat een moment om te laten repareren. Dat werd nagelaten, en dus werd het hak zelf (en de print/verf of bekleding ervan) die verder afslijt.
En dat gebeurde dus tot een moment dat de hakken zelf 1-1.5 cm (scheef dus) korter waren geworden.
Ik had ze gekocht met de gedachte om ze te slopen voor het materiaal.
Maar zulke kwalitatieve botten zijn nog vrij veel werk om te slopen, en het leek me zonde, en ik besloot te pogen ze te herstellen.

Schoenmakers kunnen dat misschien herstellen door de hakken deels af te zagen en nieuwe stukken op 1 of andere manier te monteren.
Heb ik niet, en als je zo eens kijkt wat "doe het zelf" schoenreparatie onderdelen kosten, is het te gek, bvb een paar stomme rubber of kunststof plaatjes kosten 5-7 euro.
Dus op een andere manier: hakken zijn van een nylon, kunststoffen zijn smeltbaar / lasbaar bij relatief lage temperaturen. Ik heb dus met een soldeerbout kloddertjes van een gesloopte hak gesmolten en die "gelast" op de afgesleten hakken, daarbij zorgende dat beide kanten voldoende smolten, alzo geleidelijk het afgesleten deel terug opbouwende.

De oorspronkelijke plaatjes waren total gone, dus moest ik geschikte hebben, en ik heb zo een zak met dergelijk eveneens-sloop materiaal. De positie van de pinnetjes natuurlijk verschillend, en plaatvorm/grootte ook wat verschillend.
En dus heb ik de bestaande openingen van de oorspronkelijke pinnetjes van de plaatjes gevuld op dezelfde smelt-las manier. Dan de nieuwe posities van de pinnetjes / gaatjes aftekenen en niks boren (toch lastig om juist genoeg te doen), gewoon met de soldeerbout gaten erin smelten. Proberen voor positie, en gaten aanpassen tot juist.
Je moet daarbij opletten dat je de pinnetjes van de vervangplaatjes niet te week maakt.
Eenmaal plaatjes zo vlot in de 3 nieuwe gaatjes gaan, een klein beetje nylon op de pinnetjes zelf, om ze te doen spannen in de gaatjes. En dan terwijl ze nog een klein beetje week zijn erin en duwen / rubberhameren tot aansluiten met hak.

En dan, de hakuiteinden "dikker maken" op de smelt/las wijze, tot ze naadloos aansluiten op de plaatjesranden. Dat geeft zo ook de max steun aan de plaatjes / minste gewiebel.

En dan de beschadigde hakbekleding. Eerst beide kanten gelijk afsnijden / verwijderen. Een soort leer vel van een halve mm of zo dik, in reepjes van 5 mm. Oude van gesloopte in ongeveer dezelfde kleur, stukjes van knippen (niet evident wegens de kromte), en zo stelselmatig lijmen (met een montagepolymeer, ooit eens gevonden in afval, te viskeus om nog door pomp te krijgen, maar met naald / borsteltje oppikken en nadien terug afsluiten nog bruikbaar).
Vlak aan de plaatjes nog eens de soldeerbout tegen het ledervelletje om het een halve mm in de nylon te smelten zodat het naadloos blijft.

En dan losse verfrommelde binnenzolen. Ze had er inlegzolen over gelegd en zo met het lopen natuurlijk die frommels erin genepen. Ik heb een zak vol om vervangers te zoeken maar dan staat het merk er natuurlijk niet meer op. Volledig eruit, frommels eruittrekken, en een nacht spannen in zo een bloemdroogplanken/vlindermoeren ding dat ik ook eens in een kringwinkel vond voor een euro.
De morgen erop, met dezelfde lijm (die stijft dus op en blijft soepel), binnenzolen terug vast.
En ook, zijkanten buitenzool aan bal voet, waar schoen plooit tijdens lopen, komen vaak een beetje los. Als je er dan door een plas mee loopt, blijft er water zitten, hetgeen geleidelijk de lijm verder doet lossen. De zaak is dus om dat opnieuw te hechten / waterdicht te maken. Dat doe ik ook met die polymeer, met een naald telkens dieper duwen.
Weer een dag wachten, nog wat kleine reparaties aan bekleding, poetsen en done.

Als ik ze ooit voor 15 euro (optimistisch scenario) zou verkocht krijgen zal ik 5 / uur hebben verdiend haha.

Maar de eigen amateur herstelling heeft me enkel tijd en een prul elektriek gekost. Laten herstellen ging allicht minstens 30 euro of zo hebben gekost. Zou ik allicht nooit aan verkocht kunnen krijgen. Mijn kost was 0.50 + 3 uur werk. Een ander zit voor tv te kijken, ik doe dit.

Bovenstaand was natuurlijk een extreem geval. Meestal is het zoveel werk niet.


Vandaag in een kringwinkel gezien: een zwaar leder-uitziend vest aan 7.5 euro.
Kon aan die prijs geen leder zijn en inderdaad, op het etiket stond "imitation leather".
Wel, over het hele bovendeel van de rug hingen de flinterdunne pelletjes (allicht polyurethaan) los, net als bij zoveel schoenen die ik al zag.

De vest woog veel, maar geen leder.
In nieuwstaat, ben je gegarandeerd bedonderd. Bedrieglijk echt leder uitziend en dik aanvoelend en zwaar. Je zou dan denken dat die "imitatie leather" op het etiket toch nog een stevig materiaal is. Nee dus.
Kledij met x % polyurethaan, of met "imitation leather" op? Mijden als de pest.
De gesuggereerde dikte komt door een erop gespoten soort zware smurrie / vulsel.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 2 augustus 2017 om 16:19.
Erw is offline   Met citaat antwoorden