Los bericht bekijken
Oud 6 oktober 2017, 12:14   #68
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Volgens mij heeft het woord ‘gesneden’ uit de tekst maar weinig te maken met ‘besneden’.
Dat is niet mijn opvatting maar die van Aton.
Citaat:
We zouden moeten weten hoe het Nederlandse woord 'gesneden' in de Griekse grondtekst staat en liefst dan in een zo vroeg mogelijke Griekse tekst. Als er 'eunuchos’ staat, dan moeten we proberen te achterhalen welke de verschillende betekenissen zijn van 'eunuchos'. Het duidt op een kinderloze man.
Dat lijkt mij een twijfelachtige uitleg te zijn, want het zijn de vrouwen die de kinderen baren en niet de man.
Citaat:

Het is niet zeker dat ‘eunuchos’ altijd iets te maken heeft met castratie, maar desalniettemin zou het toch wel zo kunnen zijn.
Sexualiteit werd in de ogen van sommigen gezien als synoniem van zondigheid en soms lieten mannen zich daarvoor ‘ontmannen’ (of ze deden het zelf zoals Origines).

Indien we de context bekijken van het vers van Mattheus, wat kunnen we daar dan uit afleiden? Wel, we kunnen inderdaad afleiden dat het woord ‘gesneden’ wel eens castratie zou kunnen betekenen.
Inderdaad, met name omwille van de zin waarin Jezus dat woord gebruikt.
Kan daarin moeilijk iets anders betekenen.
Citaat:
Is Jezus dan een eunuch? Nergens zegt Jezus dat expliciet, maar hij zegt wel: "maar ook zijn er onhuwbaren die zichzelf onhuwbaar hebben gemaakt omwille van het Rijk der hemelen. Wie bij machte is dit te begrijpen, hij begrijpe." En daar moeten we het mee stellen
Zo is het.
Blijft alleen de kwestie of Hij dat letterlijk heeft bedoeld of slechts in figuurlijke zin.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden