Los bericht bekijken
Oud 18 december 2002, 18:49   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Jongens, ik heb het gevoel dat we eigenlijk alledrie hetzelfde denken.
Het ontbreekt aan kordaatheid bij de opvoeders. En opvoeders zijn niet alleen de leerkrachten maar ook ouders en zelfs grootouders. Het is wel moeilijk voor een leerkracht om een kind te verplichten niet over de gestelde grenzen te gaan als het van huis uit geen aandacht krijgt, én als er daar nauwelijks grenzen gesteld worden. Of controles uitgevoerd...

Mijn kinderen mochten zeer veel maar niet alles.
Tv kijken, fijn, zelfs laat in het weekend maar moeder kijkt wel met één oog mee.
Lekker warm en gezond eten elke dag? Het zou er zijn maar zij mochten afwassen.
Het huis op zijn kop zetten? Ook goed maar achteraf wel zelf opruimen.
Naar school fietsen als ze er groot genoeg voor waren? Geen probleem maar onder mijn begeleiding net zolang tot ik ze er voor in staat achtte het parcours veilig alleen af te leggen.
Samen naar een pretpark gaan of een picknick organiseren in het bronsgroen eikenhout? Allemaal goed maar nog geen papiertje achterlaten!
Schoolvriendje mee op vakantie nemen? Graag genoeg maar wel op voorhand beloven dat ze elkaar zouden blijven "verstaan" zolang die vakantie duurde.
Naar de discotheek? Ik breng je wel én haal je, op het gezamenlijk afgesproken uur, weer op.
Vriendjes en vriendinnetjes mee naar huis brengen? Zoveel je wil maar niet gedurig aan met hen op straat rondhangen.
Met een liefje thuis in bed duiken als 16 jarige? O.k. maar beloven om veilig te vrijen en niet elke week met iemand anders komen aandraven.
Rijbewijs op je achttiende? Ik leer je wel rijden maar de rest doe je zelf. En liefst zonder een tweede poging.
Mama's auto lenen? Ook goed maar rij je hem kapot zal je eigen spaarboek aangesproken worden.
Roken? Ik heb het niet graag want het is duur én ongezond maar zogauw je het zelf kan betalen doe je maar wat je niet laten kunt.
Studeer je zoals het hoort, dan volgt daar een beloning op die je anders niet zult krijgen.

Simpele "normen" en verantwoordelijkheden volgens mij, die allemaal bijna als vanzelfsprekend aanvaard worden.
Het enige "moeilijke" daaraan is dat je het zelf in de gaten én in de hand houdt...
Van kleins-af-aan.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden