Los bericht bekijken
Oud 21 juli 2010, 18:14   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
De vraag is enkel hoeveel tijd en energie dit kost, niet dat het wel of niet verkwisting zou zijn. Dat komt later pas aan bod.
Allez, ik gooi ernaar. Natuurlijk ga ik hier geen ontwerp van een produktielijn van 10 miljard GSM's neerpoten. Mocht ik dat al kunnen, dan zou dat een heel karwei zijn en dan zou men mij daar dik mogen voor betalen als hoofdingenieur van de produktieafdeling, he.

We houden het dus op schattingen. Laten we als voorbeeld de iphone nemen.

http://uk.gear.ign.com/articles/882/882713p1.html

Blijkbaar kost de iphone productie ongeveer 250-280 dollar.

Dat stelt dus een bovengrens aan de energie: stel dat de essentie van dat bedrag dient om de energie te betalen die erin gaat (wat natuurlijk niet waar is, met enkel en alleen energie maak je geen iphone), dan geeft dat een idee.

10 miljard van die iphones produceren gaat dus 2800 miljard $ kosten. Als we dat in zuivere energie omrekenen, zeg maar electriciteit (ok, dat is een dure vorm van energie, tant pis)

zie http://www.bloomberg.com/energy/

40 $ voor een MW-uur, dan hebben we 70 miljard MW-uur voor dat geld.

Dat is hetzelfde als 8 TW-jaar, wat neerkomt op 4 jaar van de wereld-elektriciteitsconsumptie.

Met andere woorden, mocht het totale bedrag van een iphone produktie dienen om elektriciteit te kopen, en we maken er 10 miljard van, dan gaan we 4 jaar van de wereld elektriciteitsproduktie nodig hebben om die te maken.

Aangezien dat deze schatting enkel maar een bovengrens geeft (de totale prijs van een iphone dient helemaal niet om alleen maar elektriciteit te kopen, he, verre van), moet je het daar maar mee doen.

Als we de produktie over 15 jaar spreiden (levensduur van het produkt), en dan moeten herbeginnen, wil dat zeggen dat we de wereld elektriciteitsproduktie met 25% moeten laten toenemen om die iphones te maken. (4 jaar over 15 jaar, zeg 16 om gemakkelijk te rekenen).

Als (en zelfs dat is heel veel) slechts 1/10 van de produktiekost (280 $) dient om elektriciteit te kopen, dan komt de energetische kost hiervan dus overeen met een toename van de wereld electriciteitsconsumptie van 2.5%

Lijkt mij redelijk.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 juli 2010 om 18:14.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden