Los bericht bekijken
Oud 23 juni 2007, 16:35   #54
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Historische figuren, ze zijn niet gering in aantal en bijgevolg is het niet gemakkelijk kiezen.
Toch moet ik vooral denken aan strijders.
-De pacifistische strijders (ik weet het klinkt wat tegenstrijdig, maar toch) zoals Jezus, Boedha, Ghandi, ... die eigenlijk met weinig middelen ongeloofelijk veel impact hebben gehad.
-De niet pacifistische strijders als Ambiorix, Geronimo, king Arthur.
Van Ambiorix en King Arthur twijfelt men (dacht ik), of het wel degelijk historische figuren geweest zijn.
Maar historisch of niet, hun namen en daden zijn alleszins gebaseerd op mensen die met hun rug tegen de muur stonden. Ze zagen strijd als enige manier om hun manier van leven te kunnen bestendigen. Allen zagen ze zich tegen een overmacht geplaatst waarvan ze ongetwijfeld wisten dat ze die nooit zouden kunnen overwinnen. Dat ze hem toch streden kan ik ergens wel waarderen.

In mijn jeugd was ik eigenlijk voornamelijk gefascineerd door de verhalen rond King Arthur. Een echt goeie verklaring heb ik daar eigenlijk niet voor?

Toen ik later een bezoek aan het zuiden van England bracht met onder meer het onvermijdelijke Stonehenge was ik blij te zien dat Arthur er blijkbaar nog leeft. Veel herbergen dragen er nog de naam of een verwijzing naar de Arthurlegende.

Nog even zeggen dat er vanavond een film draait over King Arthur.
Moet met bekennen dat ik er niet toe gekomen ben hem in de bios te gaan zien. Het wordt voor mij dus een eerste voorstelling vanavond
satiper is offline   Met citaat antwoorden