Los bericht bekijken
Oud 19 augustus 2016, 16:36   #32
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Adrian, ik mis in uw berichten de kosten van de nieuwe helm voor de landmacht, ik kan nergens terugvinden wat deze kost.

Lijkt mij niet dat de helm voor de landmacht dezelfde is als voor de luchtmacht.

Verder weet ik dat de het arrestatieteam van politie nu een hele goede kogelbestendig (tegen 9mm) helm heeft voor € 1.500.
Er zijn een flink aantal typen in gebruik bij de Krijgsmacht. In m'n archief informatie over bewaard.
Zal eens terug zoeken naar de kosten van zo'n KCT helm, meen me te herinneren genoemd.
(De kosten van de nieuwe helm zijn me niet bekend. Pas enkele jaren geleden werd gestart met ontwikkeling)
Meen dat eveneens ook andere onderdelen zoals bijv. Luchtmobiel over een nieuw type beschikt, waarbij een
enkel(e) onderdeel van luchtmobiel tevens over een afwijkend type.

Historie en de misvattingen in geschiedenis hebben m'n specifieke belangstelling.
Wat nu in de media naar voren komt is niet nieuw
Dit is een artikel waarin destijds beschreven werd dat de kwaliteit van de huidige helm echt niet onderdoet

De helm is een ‘hot item’. Volgens de vakbonden en berichtgeving uit de media
zou het KCT betere helmen hebben dan andere onderdelen.
Wat is er mis met de veiligheid van de standaard gevechtshelm? ‘Helemaal niets. Hij heeft een groter
dekkingsoppervlak, en biedt in die zin zelfs meer bescherming dan de KCT-helm.’

‘Is het leven van een commando meer waard dan dat van een andere militair?’
Deze vraag werd door vakbonden en journalisten veelvuldig gesteld de afgelopen tijd. De overlevingskans bij
het ontploffen van een granaat zou groter zijn wanneer je een helm draagt uit de KCT-collectie.

Dat is niet juist’, vertelt Pim Rensink, ontwerper van militaire uitrusting bij TNO, die zich momenteel bezighoudt met het ontwerpen
van een nieuwe gevechtshelm.
‘De snelheidsgrens waarbij scherven worden tegengehouden ligt bij de KCT-helm weliswaar ietsje hoger dan
bij de gewone gevechtshelm, maar aan de andere kant heeft de KCT-helm een kleiner dekkingsoppervlak waardoor
er in die zin juist minder bescherming is.

De helmen zijn, vanwege de specifieke taken waarmee het KCT belast
is, net wat lichter en je kunt er net wat beter door horen en mee bewegen.
Lichter betekent in dit geval echter een kleiner dekkingsoppervlak en dus minder beschermingsoppervlak.’

De KCT-helm is recent aangeschaft en is nieuwer dan de reguliere helm, die begin jaren ’90 is ingevoerd. Voor de KCT-helm kon
daardoor een nieuwere, net iets dikkere dikkere en beter beschermende vorm van Aramide (zie kader) worden gebruikt.
Maar de verschillen met de reguliere helm zijn minimaal.
http://www.boekje-pienter.nl/images/helm01.pdf

TNO in dit artikel deed destijds onderzoek naar een nieuw type, later kwam een klein nieuw opgericht bedrijfje in beeld

9 mm, in geval een helm, zegt overigens niet echt veel
Een 5.7 mm (FN P90) gaat, voor zover ik weet, van niet al te grote afstand, er doorheen
Tegen kogels biedt een helm relatief weinig bescherming. Met name daar gevechten veelal op korte afstand plaats vinden.
In Urugan meestal tussen 50 en 100 m, maar ook vaak minder dan 50 meter. De kogel slaat, mits geen schampschot, er doorheen.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 19 augustus 2016 om 17:04.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden