Los bericht bekijken
Oud 17 mei 2004, 14:48   #21
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Beste Herman, ik vrees dat je hier even uit de bocht gaat.
De werkgever houdt een bedrag in op het loon van de werknemer. Boven op het brutoloon betaalt hij dan nog +/- 25%. Maar in feite is het geld dat de werknemer niet ontvangt en dus per saldo betaalt.

Als wij geen grote economische crises meer gekend hebben dan is het door o.m. de werkloosheidsvergoeding. Hoe je het nu draait of keert, het gaat erover de consumptie op peil te houden. Dat is de primaire reden van elke uitkering.

Je mag er best nog een aantal macro-economische theorieën tegenaan plakken. De essentie blijft: consumptie = welvaart.

Dat er gefraudeerd wordt is klaar. Daarvoor zijn er dan ook controlediensten.
Maar nu komen vertellen dat alle werklozen profiteurs zijn is even dwaas als stellen dat alle zelfstandigen zwartzakken zijn.
Het simplistisch verbond!
Je kan het bekijken hoe je wil !
Wie betaalt een werknemer voor zijn werk ? De werkgever. Wie betaalt de patronale bijdragen enz ? De werkgever.
Je kan werkloosheids en andere bijdragen gaan voorstellen als inhoudingen loon, enz. maar het geheel pakket geld : loon+bijdragen, dat gaat van de rekening van de werkgever, dus wie betaalt er tenslotte ?

Ik heb ook enkel gesteld dat sociale fraude bestaat. Darmee heb ik zeker niet gezegd dat het een veralgemeend fenomeen is.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden