Los bericht bekijken
Oud 16 juli 2017, 15:20   #82
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Schuldbegeleiding en -bemiddeling is via het OCMW.
Collectieve schuldbemiddeling via de Arbeidsrechtbank. Ze stellen een advocaat aan die alle eisers aanschrijft en een plan voorstelt, de meeste gaan daarmee akkoord. Vroeger kon een collectieve maximum 5 jaar duren, al wat niet kon betaald worden werd kwijtgescholden. Interesten vallen zowiezo al weg via CSR. Dit is bij het OCMW niet zo. Ik geloof (maar ben niet zeker en te lui om het ff zelf op te zoeken) dat CSR nu tot 7 jaar kan duren.
Als je met echt veel schulden zit ben je 'goedkoper' af via CSR. Mensen met weinig schulden worden zowiezo doorverwezen naar het OCMW.
Duupje er bestaat inderdaad nogal wat verwarring en onwetendheid omtrent de CSR. In regel kan die 2 vormen aannemen; een minnelijke (maximaal 7 jaar) of een gerechtelijke aanzuiveringsregel (maximaal 5 jaar). Dit is evenwel zonder de aanloopperiode gerekend die er meestal bovenop komt.

Bij mij ging het om een gerechtelijke aanzuiveringsregel, met een aanloopperiode van een jaar. In totaal dus 6 jaar miserie en afzien (+ dan nog eens op het einde van de rit het besef er aldoor opgelegd te zijn door de interne kitchen). Ik wens het niemand toe.

Laatst gewijzigd door bembem : 16 juli 2017 om 15:27.
bembem is offline   Met citaat antwoorden