Discussie: de zaak samusocial
Los bericht bekijken
Oud 13 september 2017, 22:40   #158
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Ik heb hier ook al het begrip 'morele waarden' laten vallen, en ik denk dat dit veel kan verklaren.
Wat we hier nu bij de PS gezien hebben, gebeurd eigenlijk, spijtig genoeg, een beetje overal.
In het algemeen is er een duidelijke achteruitgang van onze morele waarden, en dat heeft verschillende oorzaken volgens mij.
Op een ander forum is dit onderwerp ook aan bod gekomen, maar ik weet niet of ik hier zo maar die link mag plaatsen naar dat andere forum...

De openingsposting die kan & mag ik hier echter wél plaatsen, want die was trouwens door mezelf geschreven.
Maar eigenlijk is dit voer voor een totaal nieuw topic.

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Achteruitgang van morele waarden
...„ZULKE dingen kwamen vroeger niet voor”, merkte Helmut Schmidt, voormalig kanselier van Duitsland, op. Hij betreurde de recente gevallen van grove oneerlijkheid door overheidsfunctionarissen, die de krantenkoppen hadden gehaald. „De morele maatstaven zijn door hebzucht verloren gegaan”, zei hij.

Velen zullen het met hem eens zijn. De in Gods Woord, de bijbel, gewortelde morele waarden, die lang algemeen als een gids voor het beoordelen van goed en kwaad zijn geaccepteerd, worden als onbelangrijk ter zijde geschoven. Dit is zelfs het geval in landen die in naam christelijk zijn....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Achteruitgang van morele waarden
...De terugloop van morele waarden in het Westen was niet typisch voor de westerse culturen, maar was veeleer een gevolg van het industrialisatieproces, ...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Achteruitgang van morele waarden
In postindustriële samenlevingen is bovendien een enorm arsenaal van kennis, inzicht en technologisch vermogen geaccumuleerd rond het transformeren van maatschappelijke domeinen die primair aan niet-economische codes beantwoordden, tot domeinen waar de druk om te presteren en de verleiding om te consumeren centraal staan, en technologische vooruitgang een drijvende kracht wordt. Interessante en zorgwekkende voorbeelden van dit proces zijn onder meer te vinden in domeinen als de gezondheidszorg en de massamedia. Kenmerkend daarbij is dat in de loop van dergelijke transformaties oriënterende morele waarden vervangen worden door een marktperspectief.
Onze verzuring van onze maatschappij, of de achteruitgang van 'morele waarden'.
Wie kent de morele waarden eigenlijk nog ?

In ons ikke-eerst-en-de-rest-kan-stikken wereld.
In ons soms (te) extremistisch gedachtengoed.
...
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 13 september 2017 om 22:45.
kojak is offline   Met citaat antwoorden