Discussie: Moderator worden
Los bericht bekijken
Oud 26 januari 2021, 22:05   #93
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
Moderator, of zelfs Administrator zijn op een forum lijkt misschien interessant, maar ik spreek uit eigen ervaring, ik heb vroeger, voor 5 jaar terug, een internationaal vnl Engelstalig forum mogen modereren. Er komt enorm veel gezeik op je af van gebruikers die lopen te klagen, regels overtreden tot het persoonlijk bedreigen aan toe..Er zitten heel wat gekkies online, die echt de grens opzoeken van het toelaatbare, en ik zelf, persoonlijk, vindt dat in sommige gevallen wel strakker gemodereert mag worden. Bv, er zijn hier heel veel draden die eigenlijk over hetzelfde onderwerp gaan...Veel foras hebben de laaste jaren te maken gekregen met leegloop en verminderde activiteit. De redenen zijn verschillend. Aan de ene kant zijn doorgewinterde foraleden vaak een beetje fora moe geworden...Aan de andere kant is men ook voorzichter geworden met uitspraken, omdat de lange arm van Vrouwe Justitia nooit verweg is, en foras hebben enorme concurentie, niet zozeer van andere foras, want dat is het probleem niet. Veel foraleden, waaronder mezelf, post op verschilende foras. De concurentie komt uit een andere hoek, nml Sociale media: Twitter, Facebook, Linkedinn, etc...Al denk ik dat Politics.be een vrij actief forum is..Maar ik ken wel andere foras waar activiteit wat lager ligt, wat te verwijten is aan sociale media, maar dat terzijde..
Ongeveer 15 jaar geleden was ik moderator op een publiek forum, en dit gedurende een drietal jaar.
Er was toen nog geen sociale media zoals we die nu kennen. Er was messenger, ICQ, en misschien nog wat andere P2P toepassingen via de pc.
We werkten toen met vier collega's en een coördinator. Kwestie van de tijd te verdelen. Je kan nu eenmaal niet 7 dagen op 7 persoonlijk een publiek forum in de gaten houden.
Het moeilijkste, vond ik, was met de collega's en coördinator op dezelfde frequentie zitten. Wat wordt getolereerd, wat niet. Niet zo eenvoudig. Het forumreglement werd met het volledig team opgesteld en/of aangepast.
De kunst is om vlug bij de pinken te zijn. Een stoorzender vliegt er uit. We hadden geen systeem met strafpunten. Een verwittiging, publiekelijk in de posting zelf, en als dit niet hielp was het amen en uit.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline