Los bericht bekijken
Oud 18 mei 2017, 05:57   #2208
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.882
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik denk dat er voor iedereen een pak onbekende figuren tussen zitten, dan toch zeker in de politieke zin van het woord.
Op de machtsdepartementen en de economische departementen heeft hij wel "gevestigde waardes" gezet. (lijkt me verstandig, je gaat niet dobbelen met binnenlandse of buitenlandse zaken, of met defensie).

Wat die mengkroes van links, centrum, rechts en partijloos gaat geven als signaal naar de kiezer voor les législatives is mij totaal onduidelijk. Interessant sociaal experiment. Gaan LR en PS de azijnfles bovenhalen ? Of proberen zich aan te passen ? De polarisatie ten top drijven, of net niet ? Maar één ding verwacht ik wel : de modale franse kiezer ziet voor de eerste keer in decennia iets nieuws, en misschien gaan ook de foert-stemmers van FN nu inzien dat er democratische alternatieven bestaan voor zij die echt niet willen meestappen in de klassieke breuklijnen.
Wel...het is inderdaad in ieder geval geen "foert" cabinet....Eigenlijk geeft het ,denk ik toch,een beetje weer wat zelfs ondergetekende,in Belgie aanvoelt...
Namelijk dat "partijen" nu eerder hinderlijk geworden zijn.De meeste "partijen" hebben wel één of meer inzetbare politici,maar door "partijpolitiek" kunnen dezen zelden VOLLEDIG samenwerken.

Mr Macron probeert het nu anders.....hij vist gewoonweg uit de partijen wat hij denkt te kunnen gebruiken.....

Interessant.

Met zijn keuze voor buitenland- en voor "Europese zaken" minister geeft hij overigens een enorme geruststelling aan de rest van de EU.....geen zottigheden te verwachten...Dat er daar "hervormingen" aankomen hebbenzelfs Mr. Juncker en Mr. Tusk al aangegeven,in de Fransen gaan ze bondgenoten vinden.


Het zal ook interessant zijn wat die mevrouw op Defensie gaat teweegbrengen.Blijkbaar gaat het passen in een verdere Europese samenwerking op defensievlak.....

Laatst gewijzigd door kelt : 18 mei 2017 om 05:58.
kelt is offline   Met citaat antwoorden