Los bericht bekijken
Oud 7 november 2016, 06:07   #57
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
En waarom zouden ze tegen hun executieve ingaan, I pray?
Ze behouden zich dat recht voor (of krijgen het toegeworpen van een aantal onverkozenen), nadat ze zelf beslist hebben dat het volk in staat is over een brexit te kunnen beslissen. Volksvertegenwoordigers moeten weten wanneer ze aan de kant dienen te gaan staan. En dit lijkt me een duidelijk geval. Ze hebben hun beurt gehad.

Citaat:
Ze weten het natuurlijk beter maar ze zullen het niet durven zeggen uit schrik om hun zitjes te verliezen, de meeste constituencies hebben Brexit gestemd. 70%.
U wil zeggen dat tegen brexit zijn de betere stem is? Van belang is hier niet wat de mening is van de volksvertegenwoordigers over brexit. Van belang is de vraag of ze het recht hebben een referendum dat ze zelf goedkeurden te verminken (aan te passen). Wat brexit inhoudt was voor het referendum duidelijk voor de beleidsmakers. Anders hadden ze het referendum niet mogen toelaten. Nu dient men zich dan ook niet te moeien met de uitvoering van de wet, zelfs al respecteert men de brexit stem van het volk.

Lijkt me zo vanop een afstand. Ik schat dat de discussie ten dele neerkomt op het geloof in democratie, geloof in de capaciteit van de bevolking over haar eigen lot te beslissen. Hoe minder tussenstappen men nodig acht om die wil van de bevolking tot uiting te brengen hoe groter dat geloof. De volksvertegenwoordiger is zo'n tussenstap en in die zin voor een democraat eerder een noodzakelijk kwaad dan noodzakelijke uiting van volkswil.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 november 2016 om 06:23.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden