Los bericht bekijken
Oud 23 september 2003, 03:57   #88
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Allez, Vivant is een stroming die goed is voor iedereen en alle problemen in de wereld gaat oplossen. Het hoe, dat gaan we later bespreken, we zijn toch allemaal van goede wil.

Het spijt me, maar ik ben daar niet naief genoeg voor.
Ik was aanvankelijk niet zinnens hier nog op te reageren.

Lees deze link eens vooralleer je mij als naief bestempeld: http://www.apfn.org/apfn/reserve.htm
Hmm, ik zal de tekst eens doornemen over volgend week end. Ik zie op het eerste zich de relevantie niet met het Vivant programma. Misschien kan je alvast eens toelichten.
Het heeft inderdaad niets te maken met Vivant. Maar het verklaart wel waarom ik naar een andere maatschappij streef.
Ik voel er namelijk niets voor dat de vrucht van mijn arbeid indirect in de zakken verdwijnt van een select clubje internationale bankiers die een feitelijke doch stille staatsgreep hebben gepleegt op de staatsinstellingen van de burgers.

Jij met je grondige economische kennis zal wel begrijpen wat de gevolgen zijn van de "Federal Reserve Act" voor de burgers van de US én de rest van de wereld.
De Federal reserve act is het creeren van een centrale bank in de Verenigde Staten. Daarmee ging inderdaad een afgeven van macht aan de privesector gepaard.

Nu is dit uiteraard het verkeerde publiek (links forum), maar je kan toch moeilijk ontkennen dat dat geen success geweest is. Die act dateert van het begin van de eeuw en kijk eens naar wat er monetair met de VS is gebeurd, na een leerperiode is de Fed uitgegroeid tot het grootste en meest invloedrijke monetaire orgaan ter wereld. Als Allan Greenspan een scheet laat ruikt men ze bij wijze van spreken tot in Azie.

Het is waar dat de leerperiode dramatisch verlopen is, gretige bankers zijn te ver gegaan in de twenties, waardoor ze de wereld in zware depressie gestuurd hebben in de jaren dertig, maar je kan toch ook niet ontkennen dat over het algemeen, de impact van de Fed op de wereldweelde enorm is geweest.

Het afschaffen van de goudstandaard onder Nixon zal je waarschijnlijk dan ook niet graag hebben, want uiteindelijk is je geld sinds de jaren 60 niet meer gebackt door een goudvoorraad. Dat ook heeft zijn sporen nagelaten, maar de vooruitgang heeft er weer een flinke duw in de rug mee gekregen.

Verder is het principe van de Fed overal ter wereld gecopieerd en met success voor de kapitalistische markten alom.

Het enige bezwaar dat ik zou kunnen zien is dat er inderdaad meer en meer macht naar de banken vloeit, maar dan kan je je ook even afvragen wie die macht zou hebben moesten de banken die niet hebben. Kan je jezelf voorstellen dat de monetaire politiek wordt vastgelegd door mensen met korte ambtstermijnen zonder dat er rekening wordt gehouden met de eigenlijke toestand van de economie? Ik vrees dat we dan in veel diepere crisisen terecht zouden komen. Greenspan is de slechtste trouwens niet, veel respect voor die kerel z'n feeling.

Dus ja, je zou het kunnen vergelijken met een staatsgreep, maar neen, ik zie het niet als de grootste ramp ter wereld.

Ik vind u persoonlijk trouwens niet naief, ik vind het gewoon een naief idee om te verwachten dat je een partij kan starten gebaseerd op 'goede wil'. Een staalhard programma helpt veelal, en dat van Vivant is dat (nog) niet.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline