Los bericht bekijken
Oud 23 november 2017, 16:38   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ken niemand die nog een normaal huis (300-350k euro) met slechts 80 % hypotheek kan kopen of bouwen. Vergeet niet dat bovenop de kostprijs van het huis nog 10 % schrijfgeld en hypotheekkosten komen. Dus dan moet je al snel 32-33 % van de waarde van de woning hebben liggen, cash. Voor die woning van 350k is dat al snel 115k euro.

Dus als men die 80 % echt gaat eisen, en de rentes stijgen tegelijk, dan gaan de woningprijzen dalen.

PS Vlad: De grootste slachtoffers hiervan worden de jongeren met goede inkomens & carrieres die wel toelaten om een grote hypotheek te kunnen dragen. Toen ik kocht, was mijn hypotheek ongeveer gelijk aan een maandloon van een lagere bediende. Nu kan ik, mocht ik het willen, dankzij een herfinanciering en een hele reeks promoties en loonstijgingen, mijn huis desnoods alleen afbetalen. Mijn vrouw zou mogen thuisblijven en we kunnen nog goed leven.

Men moet niet die % van het huis als richtlijn nemen, maar % van de inkomsten en de private situatie. Aan een koppel ingenieurs of artsen mag je meer lenen dan aan een koppel callcentermedewerkers he.....en aan twee vastbenoemde leerkrachten kan je ook al eens een stevige lening geven.

Dus ik geef Tommelein en co gelijk.
Dat is een beetje rare redenering: je moet die 350K ook over 20 jaar afbetaald krijgen, dus 20% komt overeen met 4 jaar sparen (of 6 jaar sparen als je over 30 jaar leent).
Dat is meteen ook een test of het huwelijk zo lang stand houdt.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden