Los bericht bekijken
Oud 3 december 2006, 23:34   #13
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Wat Terre & Peuple zegt, interesseert mij niet.

Een Europa der volkeren: ja! Een Europees Rijk: nee! Anti-Europees gezever; houzee
Een volk - het horizontale niveau - atrofieert onvermijdelijk als het van de wortel van zijn Beschaving en zijn Traditie - het verticale niveau - is afgesneden.

De Duitse rijksdenker Christoph Steding zegt in Das Reich und die Krankheit der europäischen Kultur heel goed hoe Nederland sinds zijn "onafhankelijkheid" als natiestaatje politiek-cultureel een vegetatief bestaan is gaan leiden. Het handelskapitalisme dat het met zijn VOC heeft omarmd, is dus geen bewijs van een gouden eeuw, maar juist van cultureel verval. Evola zegt iets gelijkaardigs over Nederlanders en Zweden - biologisch waarschijnlijk de "zuiverste" Europeanen - maar cultureel en spiritueel gedegradeerde volkeren.
Kijk alleen naar bijv. Nederlands "uiterst rechts": als dat de hoeder van de Nederlandse traditie moet voorstellen, dan weet je het wel... (Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat ik zo hoog op loop met het VB-Vlaanderen, verre van.)

Soit, ik dacht dat een écht volks nationalisme uitging van organisch gegroeide gemeenschappen en identiteiten, niet van abstracte ideologische blauwdrukken als "elk volk een eigen staatje", wat niet organisch maar juist artificieel is. De Franse volkeren hebben tot voor het absolutisme en het jacbinisme altijd een lotsgemeenschap gevormd op basis van een duurzame vrede en een grote zelfstandigheid. Waarom moeten Frankrijk en Europa van binnenuit verslonden en verzwakt worden in een ongeziene tijd van globalisering en hyperkapitalisme?
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden