Los bericht bekijken
Oud 4 december 2006, 00:57   #15
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
De Duitse rijksdenker Christoph Steding zegt in Das Reich und die Krankheit der europäischen Kultur heel goed hoe Nederland sinds zijn "onafhankelijkheid" als natiestaatje politiek-cultureel een vegetatief bestaan is gaan leiden. Het handelskapitalisme dat het met zijn VOC heeft omarmd, is dus geen bewijs van een gouden eeuw, maar juist van cultureel verval.
En je punt is.....? De Nederlanden bij een Frans of Duits Rijk voegen?
Citaat:
Evola zegt iets gelijkaardigs over Nederlanders en Zweden - biologisch waarschijnlijk de "zuiverste" Europeanen - maar cultureel en spiritueel gedegradeerde volkeren.
Kijk, je kunt hier alle denkers doorheen de geschiedenis gaan bijhalen, het kan mij geen barst schelen in een discussie zoals de deze. Als je wil praten over ideologen en ideologieën, dan mag je voor mijn part alle sprekers erbij halen. Dit is echter een discussie over volksnationalisme, een bevrijdingsnationalisme. Niet iets dat al drieduizend keer overpeinst is, maar een proces dat bezig is. We moeten niet stoppen om eens te kijken wat andere over dit soort dingen hebben gezegd en dat dogmatisch als leidraad gaan nemen.

Dat is een groot probleem van de Vlamingen, ze gaan het altijd in het buitenland zoeken qua ideologie. Uiteraard is ideologische vernieuwing nuttig en uiteraard is dit nodig, maar we hebben nood aan eigen, Vlaamse, ideologen. Zomaar gaan kopiëren van anderen is makkelijk, het is aan ons om zelf ideologisch te gaan denken. Vlamingen hebben echter de neiging om buitenlandse ideologen letterlijk na te lopen, zonder de ideologie om te vormen naar een Vlaamse vorm ervan, laat staan zelf een Vlaams-nationalistische ideologie vorm te geven.

En tot slot, nationalisme is geen biologisch meetbaar iets. Ben ik minder nationalist omdat ik een andere kleur ogen heb en/of een andere lichaamsgrootte? De graad van nationalisme van een persoon definieert zich door de daden van die persoon, niet door biologische factoren.
Citaat:
Kijk alleen naar bijv. Nederlands "uiterst rechts": als dat de hoeder van de Nederlandse traditie moet voorstellen, dan weet je het wel... (Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat ik zo hoog op loop met het VB-Vlaanderen, verre van.)
Totaal naast de kwestie. Je vermengt hier een "Rijksideologie" met een partijpolitieke situatie in Nederland.
Citaat:
Soit, ik dacht dat een écht volks nationalisme uitging van organisch gegroeide gemeenschappen en identiteiten, niet van abstracte ideologische blauwdrukken als "elk volk een eigen staatje", wat niet organisch maar juist artificieel is.
Elk volk zijn eigen staat is een staatskundige bevestiging van de organisch gegroeide gemeenschappen en identiteiten. België is een artificiële staat aangezien het gestoeld is op iets dat niet organisch gegroeid is en twee volkeren overkoepelt die elkaar al eeuwen niet aanstaan (zo zijn er klachten van de Vlaamse steden in de veertiende eeuw over het gedrag van de "Waalsche steden")
Citaat:
De Franse volkeren hebben tot voor het absolutisme en het jacbinisme altijd een lotsgemeenschap gevormd op basis van een duurzame vrede en een grote zelfstandigheid.
De Bourgondiërs die de Engelsen steunden zou ik niet direct klasseren onder duurzame vrede. Je moet ook dringend eens de klachten van de Franse steden lezen die voorgebracht werden op de Staten-Generaal in de (late) middeleeuwen. Een lotsgemeenschap zou ik het zeker niet noemen. Een boksring, dat is eerder een betere term.
__________________



Laatst gewijzigd door Metternich : 4 december 2006 om 01:02.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden