Los bericht bekijken
Oud 18 december 2006, 23:56   #20
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
En je punt is.....? De Nederlanden bij een Frans of Duits Rijk voegen? Kijk, je kunt hier alle denkers doorheen de geschiedenis gaan bijhalen, het kan mij geen barst schelen in een discussie zoals de deze. Als je wil praten over ideologen en ideologieën, dan mag je voor mijn part alle sprekers erbij halen. Dit is echter een discussie over volksnationalisme, een bevrijdingsnationalisme. Niet iets dat al drieduizend keer overpeinst is, maar een proces dat bezig is. We moeten niet stoppen om eens te kijken wat andere over dit soort dingen hebben gezegd en dat dogmatisch als leidraad gaan nemen.
Het feit dat je van een "Frans" of "Duits" Rijk spreekt, bewijst dat eeuwen Europese (rijks)geschiedenis een blinde vlek zijn voor jou. Een rijk kan in ons geval alleen Europees zijn, zoniet is het een (oubollige) natiestaat. Niet het rijk, maar de natiestaat is reactionaire navelstaarderij.

Uiteraard verkies ik nu een concrete organische, volkse staat boven de huidige West-Europese regimes, maar alleen als "wachthalle" voor iets grootser en beter. Volksnationalisme zou pas wérkelijk bevrijdend zijn, als het ook tot volks- en lotsverbondenheid onder de volks- en lotsverbonden Europese volkeren zou leiden, als het tot een volksstaat zou leiden die meer is dan een "soevereine" marionet van de NWO.

Citaat:
Dat is een groot probleem van de Vlamingen, ze gaan het altijd in het buitenland zoeken qua ideologie. Uiteraard is ideologische vernieuwing nuttig en uiteraard is dit nodig, maar we hebben nood aan eigen, Vlaamse, ideologen. Zomaar gaan kopiëren van anderen is makkelijk, het is aan ons om zelf ideologisch te gaan denken. Vlamingen hebben echter de neiging om buitenlandse ideologen letterlijk na te lopen, zonder de ideologie om te vormen naar een Vlaamse vorm ervan, laat staan zelf een Vlaams-nationalistische ideologie vorm te geven.
Nogmaals kijk naar de Vlaamse Beweging: de grootste nationalisten waren en zijn steeds meertalige Vlamingen. Het Nederlandse taalgebied is blijkbaar te klein voor vele interessante publicaties...

Citaat:
En tot slot, nationalisme is geen biologisch meetbaar iets. Ben ik minder nationalist omdat ik een andere kleur ogen heb en/of een andere lichaamsgrootte? De graad van nationalisme van een persoon definieert zich door de daden van die persoon, niet door biologische factoren.
Ik wees juist op andere factoren! Namelijk hoe een natiestaat(je) volkeren kan degraderen door hen af te snijden van hun spirituele/civilisationele ruggengraat, namelijk de Europese Traditie.

Citaat:
Totaal naast de kwestie. Je vermengt hier een "Rijksideologie" met een partijpolitieke situatie in Nederland.Elk volk zijn eigen staat is een staatskundige bevestiging van de organisch gegroeide gemeenschappen en identiteiten.
Nederland was maar een voorbeeld.

Dat is een illusie. Een organische staat aanvaardt de werkelijkheid zoals ze is. Zijn eenheid wordt niet bedreigd door een zekere verscheidenheid. Daarom is hij ook een autoritaire en geen totalitaire staat.

Citaat:
België is een artificiële staat aangezien het gestoeld is op iets dat niet organisch gegroeid is en twee volkeren overkoepelt die elkaar al eeuwen niet aanstaan (zo zijn er klachten van de Vlaamse steden in de veertiende eeuw over het gedrag van de "Waalsche steden")
België is inderdaad een artificiele staat, omdat het uitgevonden is door Franse herrieschoppers en gefinancierd is door de Rothschild-bankiers. Het Belgische separatisme was een aanslag tegen de Nederlanden.

Citaat:
De Bourgondiërs die de Engelsen steunden zou ik niet direct klasseren onder duurzame vrede. Je moet ook dringend eens de klachten van de Franse steden lezen die voorgebracht werden op de Staten-Generaal in de (late) middeleeuwen. Een lotsgemeenschap zou ik het zeker niet noemen. Een boksring, dat is eerder een betere term.
Ge vergelijkt appelen met citroenen, namelijk feodalisme met opkomend absolutisme en 19de-eeuws nationalisme. De Middeleeuwen kunnen niet vanuit een anachronistisch (nationalistisch) perspectief benaderd worden. De Middeleeuwen kenden bij wijze van spreken wél naties, maar geen nationalismes. (De grootste uitzondering blijft echter Frankrijk dat met zijn royalisme/nationalisme een schadelijke rol heeft gespeeld in de Europese geschiedenis.)

De 100-jarige oorlog om de Franse troon is, ondanks haar aanvankelijk feodale karakter, wel uitgegroeid tot een soort nationale bevrijdingsoorlog. Wie kan het belang van Jeanne d'Arc ontkennen in de vorming van de Franse identiteit?
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden