Los bericht bekijken
Oud 6 maart 2012, 17:54   #8
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door annieRUok Bekijk bericht
Als het je niet is opgevallen hoe dialect/streektaal de laatste jaren door het media-en cultuurlandschap worden gepromoot, heb je wel erg slecht opgelet.

En natuurlijk gaat dat ten koste van het AN.
1 Je mag de afschuwelijke Vlaamse tussentaal die gebruikt wordt in TV-serie's, of onzorgvuldig gebruik van AN niet verwarren met streektaal.
2 De Vlaamse overheid stelt alles in het werk om streektalen terug te dringen. Ze miskent daardoor de eeuwenoude plaatselijke (taal-)cultuur die veel ouder is dan de Nederlandse standaardtaal.
3 AN wordt al jaren gepromoot door de mensen wijs te maken dat ze allemaal Nederlandstalig zijn, en het gebruik van streektaal als onderontwikkeld te bestempelen.
4 Streektaal wordt hier evenveel op de kantoorvloer gesproken dan op de werkvloer. Ik zou zelfs zeggen méér op de kantoorvloer. Alhoewel ik de indruk heb dat dit streekgebonden is. In mijn geboortedorp kent de streektaal een heropflakkering omdat de rijke gegoede Nederlanders uit de naburige stad deze terug populair maken.

Het is zo erg dat autochtonen de eeuwenoude naam van hun eigen gemeente zelfs verkeerd uitspreken in de media. Ik krijg het o.a. steeds op mijn heupen als autochtone inwoners het over "oud Rékem" hebben in de toeristische programma's
pajoske is offline   Met citaat antwoorden