Los bericht bekijken
Oud 6 januari 2017, 13:39   #64
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Generaal Tom Middendorp is van mening dat klimaatverandering de oorzaak is van internationale conflicten en oorlogen. Ik ben verrast over deze analyse en nog niet overtuigd.
De klimaatverandering leidt tot conflicten en oorlogen, tot grote vluchtelingenstromen en het voedt extremisme. Het hele conflict in het Midden-Oosten is terug te voeren op het klimaat dat in razendsnel tempo verandert. Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp zei tijdens een congres in het Vredespaleis dat er geen stabiliteit kan zijn, zonder dat er klimaatveiligheid is. .... Volgens de topgeneraal zijn alle spanningen en oorlogen van nu ook terug te leiden op klimaatverandering. Door droogte in het Midden-Oosten zijn de oogsten mislukt en is brood te duur geworden. Er is een tekort aan elektriciteit. Studies wijzen uit dat die armoede in 2010 leidde tot de Arabische Lente en de daaropvolgende onrust.lees verder
Aan de andere kant juich ik het toe dat eindelijk iemand eens tracht alles in een verband te zien en zoekt naar diepere oorzaken. Maar misschien is een generaal niet de meest geschikte persoon om hierin het voortouw te nemen. Er zijn nog zo veel factoren die hierbij een rol spelen. Misschien zijn internet en goedkope telefonie wel de eigenlijke oorzaken van de meeste conflicten. Nog nooit in de menselijke geschiedenis werden we zo indringend en voortdurend met iedereen en alles geconfronteerd.
Ik ben hier ook niet van overtuigd, want het conflict met* het Midden Oosten is al langer aan de gang dan vandaag, ja, deze dateert al van de Trojaanse oorlog en Alexander de Grote en de Kruistochten.

Maar wel kan in de toekomst het klimaat oorzaak worden van grote politiek onrust en tot een wereldoorlog leiden.

*En het conflict met het Midden Oosten is veel groter dan het conflict in het Midden Oosten dat mede veroorzaakt wordt door kennis van de westerse vrijheid en democratie.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 6 januari 2017 om 13:42.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden