Los bericht bekijken
Oud 15 november 2007, 19:57   #927
Irma
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 7 november 2007
Berichten: 5
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja en neen.

De Nederlandse Leeuw dateert uit de 16e eeuw en werd door de toenmalige Staten-Generaal gebruikt. In de Republiek werd die ongewijzigd tot aan de Franse inval gebruikt (dat denk ik toch, al staat er op http://www.koninklijkhuis.nl/ een ietwat andere uitleg). Voor zover ik weet werd het aantal pijlen pas later verminderd (in 1815).

Het huidige Nederlandse rijkswapen (dat tegelijkertijd die van de koning(in)) is een combinatie van het oorspronkelijke wapen van Nassau (blauw veld met gouden blokjes) waarmee men de oorspronkelijk gouden klimmende Leeuw heeft vervangen door de Nederlandse Leeuw (die met pijlen en zwaard).

Interessant detail: Willem I had eerst het oude wapen van de Staten-Generaal genomen, en pas later werd het huidige wapen onder zijn bewind ingevoerd.
Neen de huidige Belgische constructie is een slechte zaak voor alle Nederlandstaligen en in het bijzonder de Vlamingen. Eigenlijk zouden we de moed moeten hebben om komaf te maken met die onnatuurlijke en kunstmatige staat België. Een Verenigd Koninkrijk der Nederlanden was mij veel liever dan de huidige Belgicistische formule.
Irma is offline   Met citaat antwoorden