Discussie: Sociaal-Darwinisme
Los bericht bekijken
Oud 10 juli 2004, 17:59   #4
Phrea|K
Parlementslid
 
Phrea|K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: West Flanders Ideology: Moderate Libertarianism
Berichten: 1.760
Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
In Descent of man nam Darwin een paragraaf op getiteld “natural selection as affecting civilised nations”. Die paragraaf bevat een aantal punten of stellingen die kunnen worden beschouwd als de kern van het eigenlijke, historische, sociaal-darwinisme:
  • het niet elimineren van de zwakken is slecht voor het ras.
  • toch beschikken mensen over sociale instincten, hun nobelste deel.
  • het is nodig om de voortplanting van de zwakken af te remmen.
  • de accumulatie van kennis en bezit leidt er geleidelijk toe dat beschaafde rassen de lagere rassen vervangen.
  • onze beschaving hindert de selectie, maar maakt ons uiteindelijk toch sterker, bijv. door de verbeterde kwaliteit van ons voedsel.
    dat de intellectueel meest getalenteerden komen ‘boven drijven’ is een vorm van natuurlijke selectie.
  • het elimineren van zware criminelen is een vorm van selectie.
  • de ontaarden en inferieuren vermenigvuldigen zich sterker dan de fatsoenlijken en superieuren; hetzelfde geldt voor lagere volkeren in verhouding tot hogere.
  • de VS hebben hun succes mede te danken aan het feit dat hun bevolking het product van natuurlijke selectie is.
  • het verschil in de kwaliteit van de bevolking betekent dat er favoured nations en less favoured nations zijn.
  • een hoge bevolkingsgroei en een daarmee samenhangende harde strijd om het bestaan liggen ten grondslag aan de vooruitgang die de mensheid heeft geboekt.
Ik dacht dat The Bell Curve ook deels inspeelde op die sociaal-darwinistische angst dat de 'inferieuren' zich meer zouden voortplanten dan de 'superieuren'. Het speelt dus in op onderbuikgevoelens die, en ik geef dit eerlijk toe, ook wel bij mij leven. Intelligentie zou 60% genetisch bepaald zijn, en 'slechts' voor 40% door omgevingsfactoren bepaald worden. Ik zet die 'slechts' tussen aanhalingstekens omdat 40% wel degelijk een heel ruime marge is, toch als je ze vergelijkt met de paar % speling voor omgevingsfactoren die je maar hebt bij een eigenschap als lichaamslengte. Maar toch: is die angst nu gegrond of niet? Worden we overkweekt door untermenschen of niet?

Murray, zelf een libertariër, gebruikte het wetenschappelijk onderzoek achter The Bell Curve als argument voor zijn pleidooi om de sociale voorzieningen af te breken (vermits hier toch geen heil van te verwachten valt). Valt hier wat voor te zeggen of niet?
__________________
The ultimate decision about what is accepted as right and wrong
will be made not by individual human wisdom
but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek)
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden