Discussie: Sociaal-Darwinisme
Los bericht bekijken
Oud 12 juli 2004, 18:55   #10
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Citaat:
Ik krijg het er van op mijn heupen wanneer liberalen, of libertariërs, zich beroepen op pseudo-wetenschappelijke argumenten of andere sofismen om hun eisen, streven of doelen te rechtvaardigen of verdedigen. Aangezien van dergelijke onzin de onjuistheid eenvoudig kan worden aangetoond, wordt immers al snel de onterecht deductie gemaakt dat het met deze foute argumenten verdedigde idee ook incorrect zou zijn. Men bewijst het liberalisme dus geen dienst wanneer men zich tot dit soort van argumentarium wendt.
Ik vond het ook geen goed argument pro-libertarisme, omdat het net doet uitschijnen dat het de bedoeling zou zijn om de zgn 'zwakkeren' uit te sluiten, terwijl het juist die groep is die het meest baat zou hebben bij een echte vrije markt.
Dat de 'zwakkeren' het meest gebaat zouden zijn bij een vrije markt is weer een enorme neo-liberale kwakkel. Of zijn de 'sterkeren' plots zo menslievend en sociaal voelend geworden?
Oja natuurlijk wordt iedereen er beter van maar de sterkeren worden er beterder van
Maar dit ter zijde ...

Het liberalisme dat niet naar gelijke vrijheid streeft en de mens niet als evenwaardig beschouwt is voor mij geen liberalisme.
Dwepen met het sociaal darwinisme vind ik dan ook een schandvlek op het blazoen van de mooie ideologie dat het liberalisme is.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden