Discussie: Sociaal-Darwinisme
Los bericht bekijken
Oud 12 juli 2004, 20:43   #11
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Dwepen met het sociaal darwinisme vind ik dan ook een schandvlek op het blazoen van de mooie ideologie dat het liberalisme is.
Waar zie je een liberaal dwepen met het sociaaldarwinisme? Ik legde, dacht ik, duidelijk in de openingspost van dit topic uit met welk doel ik hier een topic over opende. Indien de indruk gewekt werd dat ik daarmee het sociaaldarwinisme op een of andere wijze zou wensen te verdedigen dan is dat volledig ten onrechte.

De oorzaak van de bewering dat het voornamelijk de zwakkeren zouden zijn die meer gebaat zouden zijn bij een meer vrije markt systeem dan het huidige ligt hem in het feit dat onze sociale voorzieningen voornamelijk ten goede komen van mensen die het eigenlijk niet nodig hebben, of toch minstens niet de aller armsten. Het zogenaamde Mattheüs-effect zoals dat heet.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden