Los bericht bekijken
Oud 15 september 2005, 06:50   #139
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ik heb respect voor uw keuze,
Dat hoeft helemaal niet.
Mijn keuze is trouwens niet meer dan het gevolg van een smerig spelletje dat de opsteller van de poll speelt, om schisma te veroorzaken. Ik vrees dat ik het hem zelf leerde door mijn talrijke spelletjes waarin ik VB en haar light versie N-Va tegen mekaar uitspeelde.
Gezien dus het uitgangspunt en omstandigheden van die keuze zo fictief als wat zijn, hoef je aan keuzes noch uitslag enige betekenis toe te kennen. Trouwens: alleen al het feit dat BuB-leden zelf meestemmen, reduceert reeds heel de poll tot een waardeloos prul (wat de meeste internet-polls trouwens zijn.)

Citaat:
maar ik vind het raar dat je eerder voor een eenmanspartij zou kiezen, dan voor een partij met veel actieve leden.
Hier maak je wel een kapitale denkfout.
Aanhang kan nooit een argument zijn voor de waarde van een programma.
Een miljoen kiezers praat een verwerpelijk programma niet goed.
Zoniet zou eenzelfde idee naargelang de aanhang verschuiven van slecht naar goed, en dat kan niet. Een verwerpelijk idee blijft verwerpelijk. Onzin blijft nu eenmaal onzin, zelfs al verkondigt de hele wereld ze.
Het meerderheidsprincipe geldt gewoonweg niet in de ideologische wereld. Dat behoort enkel te spelen wanneer in de materiële wereld daadwerkelijk beslissingen dienen genomen te worden die voor iedereen gelden. Dan is het raadzaam én bovendien democratisch wanneer de meerderheid ingevolgd wordt om zoveel mogelijk mensen tevereden te stellen.
Citaat:
Een programma kan tenslotte aangepast worden na intern overleg.
Welnu, dan geef ik u, in het licht van het voorgaande, een goeie raad. Wanneer ge als een betrouwbare democratische bestuurspartij wilt overkomen, dan moet ge net als Rudy heel uw programma ondergeschikt maken aan de wil van de souvereine burger. Goed besturen betekent immers zoveel mogelijk burgers tevereden te stellen en hun wil in te volgen. Een mogelijkheid om kennis te nemen van die wil is het referendum. Om die wil ook souverein te maken dient het een bindend referendum te zijn. Om te garanderen dat de burgerwil steeds prevaleert dient de burger referenda ook op eigen initiatief te kunnen starten, en dit over ELK onderwerp waar ook de representatie wetegevende bevoegdheid over heeft.
Ge voelt dus al waar ik naartoewil. Een partij heeft voor mij slechts geloofwaardigheid wanneer ze als allereerste primordiaal punt het invoeren van de (directe) democratie voert. Niet zoals VB en VLD ergens diep verscholen in hun programma en totaal achteraan de agenda. Maar wel zoals Vivant en NU, als ultieme breekpunt om ooit aan de macht te komen.

Citaat:
De B.U.B. is uitgesproken unitaristisch, en is in heel België vertegenwoordigd.
Dat is zeker een positief punt voor de BuB.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline