Los bericht bekijken
Oud 4 september 2004, 09:06   #30
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
het zou mij verbazen dat het uitbreiden van de democratie naar het economisch een terugval naar het kapitalisme zou inluiden. Als je de opeenvolging van maatschappij types bekijkt (oercommunisme, slavernij, feodaliteit, kapitalisme, industrieel communisme); dan lijkt een terugval weinig waarschijnlijk. heeft het invoeren van het algemeen stemrecht (= burgerlijke democratie) ooit ergens tot een herinvoering van de feodaliteit en het lijfeigenschap gezorgd? Nochtans had er zich daar theoretisch ook een meerderheid voor kunnen vormen.


driewerf
De rode draad doorheen de geschiedenis is de vrijheidsstrijd van onderdrukten tegen hun onderdrukkers. De kans dat mensen hun vrijheid vrijwillig opgeven is zo goed als nihil, daar ben ik het mee eens. Mensen zijn per definitie immers opportunisten die trachten maximale invulling te geven aan het eigen leven. Anarchisten geloven dat de mens in staat is zichzelf in te tomen. Dat lukt volgens mij enkel en alleen wanneer het eigen belang ermee gedient is. Een vrijwillige samenwerking waar het individu geen voordeel uit puurt zal een snelle dood sterven. Collectivisten geloven dan weer in de maakbaarheid van de mens. Dit vereist een zekere mate van onderdrukking, beloning van 'goede' eigenschappen, bestraffing van 'slechte'. Wanneer de onderdrukking wegvalt komt de ware aard van het beestje weer boven drijven. Ik vind beide visies nonsens, de laatste zelfs immoreel.
Het enige en correcte antwoord is een systeem dat het individu zijn economische onafhankelijkheid en dus zijn zelfbeschikkingsrecht waarborgt door gelijke toegang tot de natuurlijke hulpbronnen te verzkeren. Het zuivere liberalisme dus. Zoniet wordt de geschiedenis nog eens dunnetjes overgedaan.
Btw: De kritiek dat het liberalisme staat voor individualisme is complete nonsens. Het is net de sociaal-democratie die individualisme mogelijk maakt. Mensen zijn niet meer op elkaar aangewezen, de staat heeft die taak naar zich toegetrokken. Waardoor het voor het individu 'tig keer gemakkelijker is zich in zijn cocoon terug te trekken.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden