Los bericht bekijken
Oud 28 september 2017, 19:30   #86
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De "deal" is voorbij,er is geen offerte ingediend voor de Rafale-straaljager(nochtans ,ook in mijn ogen,dé kanshebber,meer dan,bvb,de F-35 ).

Ik heb hier in dit draadje eerder de link gegeven naar de offerte-aanvraag die Belgie uitgevaardigd had.Alle mogelijkheden tot het doen van voorstellen voor compensaties konden daarin ingevuld worden.

Probleem,durf ik beweren,is dat dit dan,in de loop van volgend jaar, "openbaar" zou worden,een ZEER groot probleem voor de wheeler-dealers van Parijs.

Ook,gedurende de offerte-tijd was er geen effectieve mogelijkheid tot lobbyen.De enige mogelijkheden tot contact waren via een bureautje op het Belgische Hoofdkwartier en via streng gereglementeerde contactdagen ,ook vermeld in die offerteaanvragen......sexreizen naar Thailand,"seminaries" in exclusieve omgevingen ,financiele bijdragen op rekeningen in de Guernsey-eilanden voor geslecteerde betrokkenen,allemaal methoden van vroeger als het om grote defense-aankopen ging zijn deze keer dus oneffectief.......Zelfs de Belgische Minister van defensie was onaanspreekbaar gedurende de looptijd van de offerte.....



Neen,het zal het Belgisch parlement moeten zijn die de ganse procedure ongedaan maakt......Maar het zal dan GOED moeten uitgelgd worden aan burger Kelt hoe een zorgvuldig gestructureerd offerteproces (gestart onder de regering Di Rupo nog overigens) nu plotsklaps ongeldig zou moeten worden.

Koop dan beter GEEN straaljagers nietwaar....
Er zijn op dit forum meerdere deelnemers die hun blinde haat voor Frankrijk en alles wat Frans is niet onder stoelen of banken steken, en uw onzinnige «argumenten» zijn daar nog maar eens een schoolvoorbeeld van.

Denkt u bijvoorbeeld werkelijk dat de Belgische minister van landsverdediging «gedurende de looptijd van de offerte» voor de Franse regering «onaanspreekbaar» was ? Denkt u werkelijk dat er tussen de leden van de regeringen van de landen der Europese Unie geen zeer regelmatig contact is ? Denkt u werkelijk dat eender welk regeringslid van een land der Europese Unie het zich zou kunnen veroorloven om gedurende een ruime periode «onaanspreekbaar» te zijn voor zijn/haar collega’s van de andere lidstaten ?

Ik heb de discussiedraden alhier in verband met de «vervanging der luchtgevechtscapaciteit» in België gevolgd. Om een mij onduidelijke reden gingen (en gaan kennelijk nog steeds) de deelnemers aan die topics er zeer naïef van uit dat de Groupe Dassault Aviation zelf één of andere aanbieding inzake de Rafale «op tafel» zou leggen. Welnu, het is de Franse regering die de Belgische regering een samenwerkingsakkoord «van staat tot staat» inzake defensie heeft voorgesteld, dat veel ruimer en veel omvattender is dan de loutere vervanging van uw gevechtsvliegtuigen.

Het is daarbij de bedoeling om inzake ons aller defensie wat meer «Europees» te gaan denken en handelen, en de Franse president heeft ter zake trouwens niet enkel met België overleg voorgesteld, maar met alle Europese lidstaten.

Ik kan eenieder slechts aanraden om rustig de nuttige reactie van (onder andere) de Belgische regering en het resultaat van de daarop volgende gesprekken en onderhandelingen af te wachten.

Mij zou het alvast erg verbazen mocht het concept van een vernieuwde en nauwere samenwerking inzake defensie tussen de Europese lidstaten voor België «onbespreekbaar» zijn…..
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden