Los bericht bekijken
Oud 19 maart 2017, 14:33   #688
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Stel ik loop mee in het verhaal, zijn de mutaties dan toevallig/spontaan? En daar wij zoogdieren zijn, is dit toch een slecht voorbeeld om spontane mutatie aan te duiden? Noch kan ik mij moeilijk voorstellen wat selectie hierbij zou komen kijken.
Zijn mutaties toevallig en spontaan. Er zijn mutation rates die verschillend zijn per organisme, per type mutatie en die worden ook beïnvloed door de omgeving. Een typische mutatie dat voor 1/3e erfelijk is, 1/3e afhankelijk is van omgeving en 1/3e andere factoren (vb dieet) is kanker.

Dus men weet wel hoeveel van elk type mutatie er ongeveer optreden bij de voortplanting van een organisme. Je kan gerust stellen dat er bij elke voortplanting mutaties gebeuren. Niemand is een mengeling van het DNA van zijn ouders. Er zijn altijd mutaties die je doen afwijken van een perfecte kopie.

De plaats waar deze mutaties zich voor doen is echter wel onbepaald. Uiteraard heb je maar zoveel genen en een punt mutatie zal altijd hierop gebeuren net zoals een deletion mutatie bvb.

Neen, dit is geen slecht voorbeeld. Het gaat hier niet om het feit ofdat ze lactase kunnen aanmaken, dat kunnen we allemaal. Wat er is veranderd (gemuteerd) is de periode dat je lichaam lactase aan maakt. Vroeger en bij quasi alle andere zoogdieren, was dat tot het einde van de zuigeling fase. Nu is dat blijkbaar totdat je sterft. Dat is toch een duidelijk verschil.

Ik zal een ander voorbeeld geven: iedereen maakt nieuwe cellen aan. Typische heb je elke 7 jaar alle cellen in je lichaam opnieuw aangemaakt. Op een gegeven moment stopt je lichaam met het vervangen van deze cellen waardoor je er ouder gaat uitzien en je uiteindelijk sterft omdat organen het gaan begeven. De genetica is al even op zoek naar het gen dat de controle beheerd ivm deze celdeling. Moesten we die kunnen controleren, zou niemand nog moeten sterven van ouderdom maar enkel door ziekte.

Je kan het feit dat we LT als volwassene zijn, vergelijken met het aanzetten van zo'n gen dat ervoor zorgt dat we blijven nieuwe cellen aanmaken. We hebben allemaal de genen om die cellen aan te maken maar na een tijd stopt dit gewoon. Bij LT mensen stopt het echter niet meer, die blijven lactase aanmaken terwijl dit niet zo was.

Er is toch altijd één of andere vorm van selectie gaande, zei het niet natuurlijke selectie, dan wel drift. Ofwel zorgt die mutatie voor een verandering in fitnesss, dan zal natuurlijke selectie er meer op inspelen. Bij drift zal dit meer willekeurig zijn voor de specifiek allel. Ik vermoed echter dat LT een voordeel bood in die tijd in bepaalde regio's uitgaande van een aantal documenten.

Citaat:
Men is in deze discussie zaken door elkaar beginnen slagen en nu zijn we bij lactose intolerantie belandt. Ver van de oorspronkelijke bedoeling.
Waarom stel je me dan een vraag omtrent LT en LIT?
Athelas is offline   Met citaat antwoorden