Los bericht bekijken
Oud 13 november 2017, 16:00   #38
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Weer een positieve reactie van een gemeentelijk niveau. Proficiat voor de burgemeester van Drogenbos.
We zijn dus blijkbaar verplicht om elk gemeentebestuur aan te schrijven dat bij een calamiteit de instructie 'ramen en deuren sluiten' verspreid.

Citaat:
Geachte Heer,

Bedankt voor je mailbericht en de input die hierin opgenomen is.
Ik zal dit meenemen en meegegeven bij de na evaluatie van ons actieplan.

Mvg

Alexis Calmeyn – Burgemeester-Bourgmestre

Gemeente Drogenbos Commune

Grote Baan 222 Grand’Route | 1620 Drogenbos | tel 02 333 85 17 | fax 02 331 35 21

[email protected] | www.drogenbos.be

Van: Paul Nollen [mailto[email protected]]
Verzonden: maandag 13 november 2017 10:09
Aan: Alexis Calmeyn <[email protected]>
Onderwerp: Ramen en deuren dicht houden

Aan de heer Burgemeester van Drogenbos,

Naar aanleiding van de recente brand in uw gemeente wou ik u toch op de hoogte brengen van een gevaarlijke ontwikkeling die al een tiental jaar aan de gang is maar blijkbaar aan de aandacht is ontsnapt.

Het betreft de regelgeving over energieprestatie van woningen die ventilatienormen voorschrijft en die ook de installatie voorschriften oplegt.

In woningen met ventilatie is het dikwijls niet mogelijk om de ventilatie af te zetten, ook niet als er zich rook of een gifwolk over het woongebied verspreid. Dit in tegenstelling met bv Nederland waar ventilatie met afstandsbediening (BOAV) kan afgeschakeld worden of de eigen installatie voorzien is van een ‘calamiteitschakelaar’.

Tot hiertoe, sinds mei 2016, heeft op mijn opmerking enkel de provincie Antwerpen en het gemeentebestuur actief gereageerd. Er rest mij dus niet anders dan op dit bestuurlijke niveaus verder te werken daar zij wel aanspreekbaar blijken en tot actie overgaan, voor zover hun bevoegdheid reikt natuurlijk.

Ook van andere organisaties, mails hieronder, die volgens mij ook over de nodige kennis en actiemiddelen bezitten, geen enkele respons.

Beste groeten

Paul Nollen


From: Paul Nollen

Sent: Friday, November 3, 2017 6:42 PM

To: [email protected]

Cc: [email protected]

Subject: Fw: ventilatiereglemetering en brandveiligheid

Wellicht ook interessant voor de BBL.

Beste groeten

Paul Nollen


From: Paul Nollen

Sent: Friday, November 3, 2017 6:31 PM

To: [email protected]

Cc: [email protected]

Subject: Fw: ventilatiereglemetering en brandveiligheid

Geachte,

tot heden heb ik van de Vlaamse Raad geen enkele reactie ontvangen. Daar mijn opmerkingen zeker in het Antwerpse relevant zijn omwille van zijn hoge concentratie aan industriële activiteiten wou ik mij ook tot u wenden. Ook al heb ik de toezegging dat de reglementering volgend jaar aangepast zou kunnen worden (zie bijlage) belet dat niet dat er 10 jaar potentieel gevaarlijke woningen gebouwd zijn. Over de mogelijke gevolgen daarvan en hoe dat opgelost zou kunnen worden rept tot hiertoe niemand.

Hoogachtend

Paul Nollen

Emmalei 40

2930 Brasschaat

From: Paul Nollen

Sent: Thursday, October 26, 2017 12:01 PM

To: [email protected]

Subject: ventilatiereglemetering en brandveiligheid

Geachte,

bij nazicht van een huurappartement kwam ik tot de vaststelling dat de ventilatie niet afgeschakeld kon worden. Zelfs niet op dezelfde verdieping.

Bij calamiteiten (gifwolk, rook, radioactiviteit,.. ) is dat rampzalig natuurlijk.

Ondertussen heb ik al wel verkregen dat de reglementering herzien zal worden, dat grote ondernemingen (sociale woningen) hun lastenboek hebben aangepast en de brandweer (sommige) zijn oproepen heeft aangepast.

mail van:

Kabinet gouverneur Cathy Berx

Kabinetschef van de gouverneur


De Brandweer en de Veiligheidscoördinator van de stad Antwerpen zijn er zich alvast van bewust dat de raad tot het sluiten van ramen en deuren in nieuwere woningen niet voldoende is in de communicatie. Op hun website https://www.antwerpen.be/nl/info/52d...-uit-de-rook-2 wordt dan ook al meegegeven dat indien mogelijk de ventilatie dient uitgeschakeld te worden. De gouverneur zal ook aan de andere brandweerzones in de provincie alvast vragen, hun communicatie inzake het sluiten van ramen en deuren aldus aan te vullen.

....

Dit belet natuurlijk niet dat er meer dan tien jaar lang een potentieel gevaarlijke wetgeving is toepast. Dit bv in tegenstelling met Nederland waar een ’calamiteitschakelaar’ verplicht is en er een centrale afstandsbesturing de ventilatie uitschakeld bij calamitiet.


Daarom dacht ik dat uw organisatie de meest aangewezen weg is om deze fout uit het verleden recht te zetten voor er slachtoffers vallen.

Hoogachtend
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 13 november 2017 om 16:01.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden