Los bericht bekijken
Oud 15 november 2017, 20:54   #40
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Eigenlijk hebben de isolatie en ventilatie verplichtingen de brandveiligheid drastisch doen afnemen.
Kijk naar het totaal uitgebrande torengebouw in Engeland (Grenfell) en de honderden andere die door renovaties net dezelfde brandbaarheid hebben gekregen.
En hoe lastig het is om isolatie die smeult, te doven.
Neem de situatie van een stad, met diverse zulke gebouwen naast elkaar. Ergens brand, razendsnel verspreid, zeer grote massa's brandbaar materiaal, inferno.
Toen ik gebouwd heb in 1976 stelde mijn toenmalige architect dat er maar één isolatie aan de eisen voldeed en dat was schuimglas. Hij heeft zelf zijn woning daar dan ook mee geïsoleerd. Ik denk dat die stelling nog steeds geldig is.
Die eisen die hij stelde waren voor zover ik mij herinner: kan niet branden, geeft geen giftig gas af bij verhitting, insecten en knaagdieren bestendig, geen interne stofophoping, dampdicht, vochtwerend, en misschien nog wat maar ben ik vergeten. De isolatiewaarde was toen wel laag maar is ondertussen fel verbeterd. Ook de prijs was aan de hoge kant zodat ik het zelf ook niet gebruikt heb. Maar dit onderwerp is voor een andere draad.
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden