Los bericht bekijken
Oud 30 april 2017, 22:06   #1
Paddenstoel
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 25 juli 2014
Berichten: 610
Standaard Kosten asielcrisis & veiligheid

Onze voorbije en huidige regeringen waren, spijts alle wetgeving die burgers transparantie zou moeten garanderen, steeds bijzonder karig om informatie te geven over dit onderwerp.
Heel het onderwerp mbt buitenlandse burgers: van opvang en inschrijving hier over integratie, uitkeringen tot aan tewerkstelling en mogelijk negatieve uitwassen zoals criminaliteit, lijkt taboe.
Op zo ongeveer alles moest bespaard worden, maar dit onderwerp werd nooit kop van jut. Niet alleen durft niemand voor te stellen dit het mikpunt van bezuinigingen te maken. Het budget blijft zelfs in een mysterieuze waas gehuld.
De link tussen nieuwkomers en onveiligheid mag niemand leggen. Maar ik stel voor dat we gezien recente feiten toch de maatregelen die genomen werden nav islamistisch geïnspireerde aanslagen in overschouwing nemen.


Voor het eerst las ik in de krant een cijfer van Jambon. Hij sprak van een half miljard euro voor de recente asielcrisis en 1 miljard euro voor de veiligheid.

Wat in dat half miljard vervat zit, is onduidelijk. Alle kosten van eerste lijn asielcentra en de administratie achter de aanvragen.
Ook de juridische kosten bij procedures ter betwistingen? Medische kosten en kosten van vertalers?
Kosten van uitkeringen door ocmw's en organisaties die moeten helpen bij inburgeringen en integratie en de veranderingen in diverse sectoren nodig om dit te absorberen?

Iemand betere cijfers, meer in detail?

Lijkt me relevant met het oog op de aankomende saneringen.
Paddenstoel is offline   Met citaat antwoorden