Los bericht bekijken
Oud 20 februari 2015, 22:41   #233
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Tsja, wat wil je?
Als een instantie zich steeds van het gezagsargument bediende was het wel de kerk.
Als ze hun morele gezag (wegens o.a. de pedofilieschandalen) kwijtraakten, dan is het normaal dat we niet zomaar klakkeloos meer aanvaarden wat een paus of biskop of pastoor zegt.
En je kan niet tegenspreken dat gelul over kinderloze egoïsten geen indruk maakt als het komt uit d mond van, jawel, kinderloze egoïsten.
Precies de katholieke kerk en haar bedienaren hebben in de kinderdiscussie geen been om op te staan: ze weten niet waarover ze spreken, en hun houding tegenover kinderen is niet alleen egoïstisch maar in vele gevallen misdadig.

De bewering, los van wie ze maakt, slaat ook nergens op.
Immers: zowel kinderwens als de wens om kinderloos te blijven kunnen beiden zowel egoïstisch als altruïstisch gemotiveerd zijn.
En gezien de omstandigheden van een overbevolkte wereld, verschuift het egoïsme stilaan naar de kant van diegenen die ondanks de situatie toch voor kinderen kiezen om hun eigen wens te bevredigen, ten koste van een leefbare aarde.
Dat vat voor mij zowat de discussie samen.
Daar ben ik grotendeels mee eens. Dat van die 'overbevolking' lijkt me niet zo voor de hand liggend.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden